Spring naar de content

Hoe extreme koopjesjagers Europa veroveren

Kijkt u een beetje neer op uw buurvrouw die folders uitpluist op zoek naar bonnetjes? Dan kunt u daar maar beter snel mee ophouden, want ‘extreme couponing’, oftewel extreem kortingjagen, verovert Europa.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Sjoerd Hartholt

In Amerika is extreme couponing al lang heel erg groot. TLC lanceerde het razend populaire programma, waarin huisvrouwen worden gevolgd in hun jacht op tegoedbonnen, kortingskaartjes en gratis spullen. Via het televisieprogramma maakt nu ook Europa kennis met extreem kortingjagen. Zo zijn er in Engeland al een paar community’s ontstaan die in het teken staan van de kortingjacht. Deze Facebookpagina, bijvoorbeeld.

Britse media schrijven dat het verschijnsel snel aan het groeien is en dat veel shoppers tegenwoordig ook echt ‘extreem’ zijn geworden. En masse is de bloedfanatieke jacht ingezet op kortingskaartjes, tegoedbonnen en gratis producten, zo veel men maar kan vinden. Het bespaart de jagers op lange termijn honderden tot duizenden euro’s. De oorzaak ligt daarnaast ook bij de noodzaak tot besparen: voedsel wordt namelijk steeds duurder.

De extreme couponers vinden het jagen daarnaast ook gewoon hartstikke leuk. De eerdergenoemde Facebookgroep Extreme Couponing UK heeft inmiddels 52.000 likes in 18 maanden tijd. De jagers wisselen tips uit en vertellen hoe je de kortingsbonnen het beste kunt gebruiken.

Natalie Cooper, verkozen tot ‘Koopjesjager van het jaar 2013’, weet als ervaren couponer wel raad. De smeekbedes om gratis spullen bij bedrijven vindt ze maar niks. “Ik geef de voorkeur aan bijvoorbeeld recepten te schrijven waar een bepaald product in voorkomt en deze vervolgens op te sturen naar het bedrijf. Of gewoon een foto nemen met het product en dan opsturen.”

Een van de eerste verzoeken aan bedrijven die ze schreef was aan Kelloggs. “Ik stuurde een verjaardagskaart. Als dank kreeg ik kortingsbonnen.” Inmiddels stuurt ze maandelijks brieven naar tien tot vijftien bedrijven. “De afgelopen maand heb ik er twintig een brief gestuurd. Van zeven bedrijven kreeg ik kortingsbonnen en vijf van hen gaven me gratis producten. Mijn beste deal was er eentje met babydoekjes. Ik kreeg 157 pakken gratis over een periode van twee weken, vanwege de vele kortingsbonnen die ik had verzameld.”

In Nederland zijn er nog maar weinig mensen die zichzelf ‘extreme couponer’ noemen gesignaleerd. De community’s van ‘Gratis af te halen’ op Facebook zijn wel sterk groeiende.

Onderwerpen