The Guardian: hipsters ten onder aan hun eigen succes

Zo’n vijf jaar geleden waren ze opeens overal. Meisjes in leggings of skinnyjeans, wijde blouse of trui er overheen, gympies of herenschoenen aan de voeten, grote bril op de neus en rugzak hoog in de nek. Voor jongens gold min of meer hetzelfde, met als extra element het bebaarde gezicht. In het beste geval verplaatsten ze zich op een vintage racefiets.

Hipsters, zo worden ze genoemd. Door iedereen, behalve door zichzelf. Want geen enkele echte hipster wil een hipster zijn. Ooit was het een subcultuur. Een tegenbeweging, een stroming van jonge, onafhankelijke, progressieve mensen, volgens Urban Dictionary.

Maar op het moment dat we het woord ‘hipster’ massaal gingen gebruiken, ging het mis. De stroming werd te groot, signaleerde The Guardian dit weekend, en dat betekent mogelijk het einde van het hipstertijdperk. De universiteit van New South Wales kwam vorige maand al tot de conclusie dat er niet veel ‘hips’ meer aan is.

Trendwatcher Chris Sanderson merkt in het artikel op dat de stroming in twee ‘substromingen’ uiteen is gevallen: “De ‘tijdelijke’ hipster – die met de baard, die we zo graag haten – en de proto-hipster, het échte werk.”

Hippies
“Historisch gezien zijn de proto-hipsters de ware kenners, degenen die zich distantiëren van de norm. Zoals de hippies. Maar door de jaren heen hebben zij een enorme groep jongeren geïnspireerd, die het fenomeen hipster tot een grote commerciële parodie hebben gemaakt,” aldus Sanderson.

De nieuwe hipsters pakken het volgens de trendwachter niet goed aan. “Ze willen op een bepaalde manier overkomen, maar doen geen research. In plaats daarvan nemen ze simpelweg de levensstijl en mindset van de proto-hipster over.” Maar terwijl de nieuwe hipsters dus vooral volgen en de proto-hipsters willen leiden, ziet inmiddels niemand het verschil tussen de stromingen.

Macho
Dus wat nu? Sanderson voorziet een flinke herziening van de hipstercultuur: minder skinnyjeans, minder lange haren en over het algemeen een minder vrouwelijke look. In plaats daarvan verwacht hij dat het voor mannen wat meer ‘macho’ zal worden, bijna op het karikaturale af, in een poging om de mannelijke identiteit te versterken.

Terug naar de basis, dus. Het idee: doe zo ‘normaal’ mogelijk. Een naam voor de nieuwe stroming werd afgelopen herfst al gelanceerd door het New Yorkse trendbureau K-Hole: normcore.

Meer leuke content? Like ons op Facebook