Recensie European Outdoor Film Tour: klamme handen en krankzinnige capriolen

Zonder klimspullen, zonder vast te zitten aan een ander en zonder bescherming, ofwel free solo een berg beklimmen. Ondergrondse grotten onderzoeken met smalle openingen waar vast komen te zitten een reële mogelijkheid is. Een hijskraan opklauteren en jezelf aan één hand laten hangen alsof het een klimrek is. De European Outdoor Film Tour (EOFT) toont de komende twee weken door heel Nederland films van dergelijke avonturiers.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Annelies Beltman

Drie uur lang wordt u meegenomen naar de mooiste gebieden, in extreme condities, met enkele outdoor-fanaten als middelpunt. Alles is vastgelegd met GoPro’s, soms zelfs vanaf drones, wat het gevoel creëert dat u er zelf bij bent. Waar gewone stervelingen de angst om het hart slaat, gaan de hoofdrolspelers vol adrenaline voor het ultieme geluksgevoel.

Don’t look down
Misschien wel de meest indrukwekkende film van de EOFT is ‘Don’t look down’, het verhaal van James Kingston uit Southampton. De jonge Brit stopte vroeg met de middelbare school en kwam jaren zijn huis niet uit. Hij verviel naar eigen zeggen in een ‘gamerslevenstijl’ tot hij ‘Rooftop Parkour’ ontdekte: een soort freerunnen over gebouwen, op alle mogelijke hoogtes, en al springend en salto’s makend een parcours afleggen.

Klamme handjes
Maar dat is niet waar de film over gaat, inmiddels zoekt Kingston zijn uitdagingen op een veel hoger niveau: hij beklimt hijskranen, bruggen, allerlei hoge gebouwen en constructies en eenmaal boven doet hij gevaarlijke stunts. Hij loopt over een hijskraan op 90 meter hoogte alsof het een muurtje langs de straat is. En daar houdt het niet op: hij laat zich aan beide handen zakken en doet een paar pull-ups, later herhaalt hij het met één hand. Met klamme handen en ingehouden adem kijkt het publiek naar zijn capriolen, alle ogen vastgezogen aan het scherm – de harten kunt u bij wijze van spreken horen kloppen.

De films zijn stuk voor stuk prachtige verhalen. De frustratie als een klim niet lukt, het doorzettingsvermogen van de outdoorsporters, de emoties die loskomen worden mooi in beeld gebracht.

De European Outdoor Film Tour doet tot 28 oktober onder meer nog Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Maastricht aan. Zie de site voor de exacte data.

Onderwerpen