Spring naar de content

Waarom ‘The Interview’ natuurlijk een kaskraker wordt

Niet vaak wordt er zo veel gepraat over een film die nog niet eens in de bioscoop te zien is. Een week geleden besloot filmproducent Sony dat The Interview niet in de bioscopen gedraaid zou worden. Wat volgde was een storm van kritiek en discussie. Nu Sony heeft laten weten dat de film tóch in de bios komt, is het wachten tot bezoekersrecords worden gebroken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Carlijn Teeven

De reden dat Sony besloot om The Interview níet in de bioscoop te brengen, waren dreigementen van hackers. Er zouden onder andere aanslagen worden gepleegd in bioscopen waar de film te zien zou zijn. Op computerschermen bij Sony verscheen het bericht dat ‘de wereld in angst zal leven’, als de film in première zou gaan. En: “Herinner je 11 september 2001. We raden jullie aan ver weg te blijven van bioscopen.”

Volgens de Amerikaanse regering en de FBI waren de dreigementen afkomstig uit Noord-Korea. De film, een comedy, gaat over twee journalisten die de opdracht krijgen om de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Un te vermoorden.

Lang niet iedereen bleek begrip te hebben voor het besluit van Sony om de film te schrappen. Er kwam onder andere felle kritiek uit Hollywood en van de Amerikaanse regering. Ook Barack Obama bemoeide zich ermee. Volgens de president maakte Sony een vergissing: “We mogen niet tekenen voor een samenleving waarin een dictator van ergens ter wereld censuur kan opleggen in de Verenigde Staten”, verduidelijkte hij zijn uitspraak.

Dinsdag werd bekend dat de The Interview tóch te zien zal zijn, in minstens 200 bioscopen. De Amerikaanse première staat gepland voor morgen, op eerste kerstdag. Obama heeft laten weten blij te zijn met het besluit. Of en wanneer de film in de Nederlandse bioscoop te zien zal zijn, is nog niet duidelijk.

Hoe dan ook, de enorme aandacht voor de film zal de bezoekersaantallen waarschijnlijk flink omhoog doen schieten. Je zou haast denken dat het hele spektakel bewust in scene is gezet door Sony zelf. Dat zou natuurlijk dé reclamestunt van het decennium zijn.