Spring naar de content

Advies Fietsberaad: voer maximumsnelheid van 25 km/h op fietspaden in

Voor autowegen geldt het al, een maximumsnelheid, maar wie weet voor fietspaden binnenkort ook. Daar zou namelijk een maximumsnelheid moeten gelden van 25 km/uur. Hiervoor pleiten de experts van Crow-Fietsberaad, een kenniscentrum van de Nederlandse overheden en een van de belangrijkste adviesorganen voor verkeer en infrastructuur. De organisatie geeft het advies omdat de opkomst van de speed pedelec, de elektrische fiets die gemakkelijk 40 kilometer per uur haalt, ze grote zorgen baart.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jesse Voorn

Niet alleen het Fietsberaad zit met die elektrische fietsen in zijn maag, ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu weet niet zo goed wat ermee moet gebeuren. Enerzijds lijkt het een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer over grotere afstanden, anderzijds kan de hogere snelheid tot brokken leiden. Het beraad wil dan ook heldere regelgeving.

fiets640

Een maximumsnelheid voor fietspaden is er nog niet en die moet er volgens het Fietsberaad wel komen. Op fietspaden zou die maximaal 25 kilometer per uur moeten bedragen, op bromfiets/-fietspaden maximaal 40 kilometer per uur. “De maximuimsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het fietspad,” legt Otto van Boggelen van Crow Fietsberaad uit. “Je ziet dat het in bijvoorbeeld steden steeds drukker wordt op het fietspad en een fietspad is niet gemaakt voor hele hoge snelheden. Wij willen dat je niet meer verplicht bent van het fietspad gebruik te maken, als je sneller dan 20 of 25 kilometer per uur wilt. Dat geldt niet alleen voor de speed pedelec, maar ook voor race-fietsers en ligfietsers.” Wie harder rijdt, moet volgens Van Boggelen dan gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.

Politie met lasers om snelheidsovertredingen op het fietspad te controleren zullen we echter niet snel zien. Het Fietsberaad erkent tegenover HP/De Tijd dan ook dat handhaving een zwak punt is. Van Boggelen: “Ja, dat is heel moeilijk. De politie zal er ook geen prioriteit aan geven aan de handhaving van de snelheid. Maar de eerste stap die we met dit advies willen zetten, is helderheid over het gedrag op het fietspad. De overheid stelt een duidelijke norm als ze dit instellen. Mocht er iets gebeuren, dan is er iets om op terug te grijpen. Dan is er helderheid wat er wel en niet mag op het fietspad.”

fietss640

Het Fietsberaad wil dat voor eens en voor altijd duidelijk wordt, wie er wel of geen gebruik van het fietspad mag maken. “Voor iedereen die er gebruik van maakt, geldt die maximumsnelheid van 25 kilometer per uur,” aldus van Boggelen. Erg vreemd om die maximumsnelheid in te voeren vindt hij het dan ook niet. “Vergelijk het met een 30-kilometer zone voor auto’s. Een auto kan ook harder, maar mag dat daar niet. Ga je harder dan 25 kilometer per uur, dan ga je van het fietspad af. Voor brom- en fietspaden is dat dus 40 kilometer per uur. De maximumsnelheid ter plekke moet bepalend zijn.”

Onderwerpen