Hoe Hitler tachtig jaar terug het idee van de Autobahn stal

Sebas Bouquet 19 mei 2015 Economie

Het is 19 mei 1935 als Hitler met een schep poseert bij de aanleg van het eerste stukje Autobahn. Althans, zijn ‘eigen’ eerste stukje Autobahn. Onder meer de burgemeester van Keulen, Konrad Adenauer, ging Hitler in 1932 voor met een weg tussen Keulen en Bonn. Ook in 1913 was al een poging gedaan. Hitler bombardeerde Adenauers Autobahn tot landweg en ging er zelf met de eer vandoor. Debatten over de oorsprong van de Autobahn waren simpelweg verboden. Nazi-propaganda tot op de dag van vandaag.

Opmerkelijk is dat de Nazi’s tot aan de machtsgreep van Hitler helemaal geen autosnelweg wilden. Daar zouden vooral de rijke Joden en aristocraten van profiteren. Nadat Hitler aan de macht kwam, kondigde hij grootse plannen aan: per jaar moest 1000 kilometer snelweg worden aangelegd. 600 duizend Duitsers zonder werk zouden daardoor weer aan de bak komen. Daarnaast beloofde de Führer ook nog eens mobiliteit ‘voor iedereen’. Een weg van de Duitsers, voor de Duitsers dus.

Tot 1941 kwam Hitler niet verder dan 3800 kilometer snelweg. De 600 duizend werklozen werden bij lange na niet allen van een inkomen voorzien, de werkomstandigheden waren beroerd en regelmatig braken grote stakingen uit. In 1942 kwam het project van Hitler door de oorlog vervolgens volledig stil te liggen. Een jaar later werd op de Autobahn nog slechts gefietst.

Autobahn van de Duitsers, voor de Duitsers
Met ingang van 2016 wordt de Autobahn opnieuw vooral voor Duitsers. Na instemming van zowel de Bondsraad (de Duitse Eerste Kamer) als de Bondsdag (de Duitse Tweede Kamer) lijkt tolheffing vanaf komend jaar nabij. Buitenlandse automobilisten zullen door de heffing worden geraakt, Duitsers worden ontzien. Zij moeten eveneens tol gaan betalen, maar worden gecompenseerd door een verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

Alleen Brussel kan de maatregel nog dwarsbomen. Dat het buitenlandse verkeer wordt benadeeld is mogelijk in strijd met de Europese regels. Verwacht wordt dat de Europese Commissie officieel onderzoek gaat doen naar de heffing.

Reageer op artikel:
Hoe Hitler tachtig jaar terug het idee van de Autobahn stal
Sluiten