Spring naar de content

Apple geeft Samsung flink pak slaag in groeimarkt China

De Samsung Galaxy S6 is overal. In de bladen, op het internet, langs de weg. Maar minder in de zakken van de consument, daar komt het apparaat maar moeizaam terecht. Sinds Apple het scherm van de iPhone heeft vergroot is dat voor steeds meer kopers een reden Samsung links te laten liggen, edges of niet.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom

Het marktaandeel van Apple’s iPhones groeit wereldwijd nog altijd, vaak ten koste van Samsung dat bovendien aan de onderkant van de markt wordt aangevallen door prijsvechters als Xiaomi en Huawei.

Helemaal geen feestje is het in China, op dit moment de grootste groeimarkt voor welk product dan ook. Chinezen zijn nogal merk- en gadget-minded en lang was het zo dat Apple nog niet over contracten met de grootste telecomaanbieders aldaar beschikte, en Samsung wél.

Inmiddels worden de kaarten opnieuw geschud en voor Samsung is het niet leuk. De Amerikaanse bank Oppenheim deed onderzoek en komt met bijna ongelooflijke cijfers. In het eerste kwartaal van 2o15 werd Apple in China de aanbieder met het hoogste marktaandeel (14,7 procent) en een groei van ruim 62 procent vergeleken met een jaar eerder.

Het marktaandeel van Samsung kelderde naar 9,6 procent, daarmee zakte het bedrijf naar een vierde plaats. Het aantal verkochte telefoons nam in een jaar tijd af met maar liefst 53 procent. Een jaar geleden was Samsung met een marktaandeel van 19,9 procent nummer één, Apple stond toen op de vierde plaats.

Nu is Samsung een onderneming met veel meer activiteiten. Over het eerste kwartaal 2015 werd een winst behaald van $ 5,5 miljard maar de omzet van activiteiten, gericht op de consument, daalde met 28 procent. Het ziet alleen nog groeikansen voor de telefoons in het midden- en lagere segment. De S6 lijkt daarmee al opgegeven.