Spring naar de content

Ook de Amerikanen willen vergeten worden door Google

Vorige week maakte Google bekend voortaan ‘wraakporno’ actief te gaan bestrijden, en daarmee zijn slapende honden wakker gemaakt. De Amerikanen zijn zich bewust van de schade die de zoekmachine kan aanrichten, als het aankomt op deze vorm van naming and shaming door middel van pikante kiekjes en video’s. Met andere woorden: ook de Amerikaanse staatsburgers willen het ‘recht om vergeten te worden’, waar vooralsnog alleen Europeanen de vruchten van plukken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Het dwingende verzoek daartoe is ingediend door Consumer Watchdog, de Amerikaanse consumentenbond, in een brief aan kartelwaakhond Federal Trade Commission (FTC), gemachtigd om maatregelen op te leggen aan bedrijven als Google. Volgens Consumer Watchdog is de manier waarop Google omspringt met de privacy ‘oneerlijk en in strijd met de rechten van de Amerikaanse consument’.

In mei 2014 oordeelde het Europese Hof dat Europese burgers het recht hebben om links van zoekmachines te laten verwijderen als die niet meer relevant zijn, onnodig schadelijk of domweg verwijzen naar verkeerde informatie. Sindsdien heeft de zoekmachine ruim 280.000 verzoeken uit heel Europa ontvangen. In ongeveer 40 procent van de gevallen zijn de links daadwerkelijk verwijderd, zo is te lezen in een Transparantierapport van Google.

Zodra je bent vergeten door Google is de informatie niet verdwenen van het internet. De originele bron blijft bestaan, maar Google zal er niet meer naar verwijzen. Althans, niet via de landenextensie van Google. Een omweggetje via Google.com bestaat nog wel, ondanks verzoeken van Europa om ook dit kanaal af te sluiten.

De uitspraak van het Europese Hof gold overigens niet alleen voor Google, maar ook voor andere zoekmachines zoals Bung, Yahoo of DuckDuckGo, die in Europa echter een marginale marktpositie hebben. Dat is in de Verenigde Staten heel anders: daar heeft Google ‘slechts’ een aandeel van 60 procent. Het verzoek van Consumer Watchdog richt zich voorlopig alleen op Google, dat immers bewezen heeft met een zekere redelijkheid en snelheid met de storm aan verzoeken te kunnen omgaan. Van andere zoekmachines zijn vooralsnog geen cijfers bekendgemaakt.

Nu ook de Amerikanen zich roeren via hun consumentenbond zal het vast niet lang duren voordat ook elders in de wereld organisaties of regeringen zich actiever gaan bemoeien met de privacy van hun burgers. Europa en Amerika vormen al met al maar een klein deel van de gehele internetpopulatie. Google kan niet langer volstaan met het verwijderen van een klein deel van de links naar onwelgevallige informatie, maar zal de manier van werken ingrijpend moeten verwijderen. Zoals het ook de aanpak van wraakporno meteen wereldwijd heeft gelanceerd.