Spring naar de content

Wie opent er nog een fysieke winkel?

Wie wil er vandaag de dag nog een winkel runnen? Terwijl de V&D, schoenwinkelketen Macintosh en drogisterijketen DA failliet worden verklaard en voor een treurig gezicht in de leeglopende binnensteden zorgen, openen sommige webwinkels, zoals Coolblue, juist weer fysieke winkels. Wat kan de detailhandel nog redden?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sophie van Os

Recent verschenen cijfers van het CBS laten zien dat het aantal winkeliers dat failliet ging in het derde kwartaal van 2015 gehalveerd is ten opzichte van 2013 en op het laagste niveau zit sinds oktober 2008. Qua omzet was het het beste kwartaal in 7 jaar tijd.

Deze cijfers doen geloven dat het beter gaat met de Nederlandse detailhandel, maar daar moeten een aantal kanttekeningen bij worden geplaatst. Voorzitter van Detailhandel, Guido van Woerkom, zegt in een interview met NPO Radio 1 dat het aantal webwinkels vooral groeit, maar dat het aantal fysieke winkels echter terugliep met 11 procent. Toch ziet hij de situatie niet somber in. ‘Het is een uitdaging. Het model van alleen maar schoenen verkopen is al lang achterhaald. die formules hebben moeite zich aan te passen aan deze tijd, waarbij ze de rekeningen uit het verleden gepresenteerd krijgen.’

Leegstand
Voorzitter van de branchevereniging InRetail woon- en modewinkels, Jan Meerman, pleitte vorige week voor een crisiswet. De huurkosten zijn te hoog, de huur moet meebewegen met de omzet en er mogen niet meer meters bij voor een bepaalde periode. Elke gemeente moet volgens Meerman voor de detailhandel opstellen hoe ze de krimp, de minder meters, gaan organiseren.

In Assen bijvoorbeeld is er een schrikbarend hoog percentage leegstand in de binnenstad en toch zet de gemeente het plan voor een outlet centrum buiten de stad door. Dat is volgens Van Woerkom onbegrijpelijk. ‘De enige ratio die er inzit is dat de gemeente zelf de grond met winst willen verkopen. Het is puur eigenbelang, op korte termijn weten dat je de problemen later dubbel en dwars weer terugkrijgt.’

Clicks & bricks
Van Woerkom vreest dat de leegstand nog erger zal gaan worden, maar het is volgens hem niet raar dat webwinkels (clicks), zoals Coolblue die hun omzet het afgelopen jaar zag verdubbelen, juist fysieke winkels (bricks) opent, met name op cruciale plekken. ‘Consumenten willen graag iets voelen en zien, weten dat het echt bestaat. Daar is fysieke winkel ontzettend geschikt voor. Bovendien kan het helpen om de kosten te reduceren voor bijvoorbeeld al die pakjes die bezorgd en geretourneerd moeten worden door het hele land.’

Wat nog kan bijdragen aan een betere detailhandel? Het is volgens Van Woerkom belangrijk dat de rol van de provincie sterker wordt en toeziet op gemeentes. Verder is de voorzitter van Detailhandel Nederland van plan om een Hogere Handelsschool te beginnen, een soort Hogere Hotelschool voor detailhandelaars. Het mag volgens Van Woerkom namelijk nog wel een tandje scherper dan de huidige retailopleidingen, zodat er mensen op de arbeidsmarkt kunnen komen die de branche verder helpen.