Spring naar de content

Dit kunt u verwachten van het nieuwe Formule 1-seizoen

Meer lawaai, meer races, nieuwe circuits en meer teams. Er zijn afvallers, nieuwkomers, helemaal geen vrouwen meer (als testrijder dan, wel natuurlijk als pitspoes), maar gelukkig wel weer Max Verstappen. Nog ruim een maand en het nieuwe Formule 1-seizoen gaat weer van start.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marleen Hogendoorn

Op 20 maart wordt de eerste grandprix van het jaar gereden op het Albert Park in Australië. Twee weken eerder dan de oorspronkelijke planning. Het is de eerste van in totaal 21 races, afgelopen seizoen waren dat er 19. De grandprix van Europa op 19 juni is nieuw in het rijtje en de race in Duitsland op 31 juli is terug naar een jaar afwezigheid. Het seizoen eindigt in Abu Dhabi. Schrijf maar op in uw agenda:

20 maart – Australië
3 april – Bahrein
17 april – China
1 mei –  Rusland
15 mei – Spanje
29 mei – Monaco
12 juni – Canada
19 juni – Europa
3 juli – Oostenrijk
10 juli – Groot Brittannië
24 juli – Hongarije
31 juli – Duitsland
28 augustus – België
4 september – Italië
18 september – Singapore
2 oktober – Maleisië
9 oktober – Japan
23 oktober – VS
30 oktober – Mexico
13 november – Brazilië
27 november – Abu Dhabi

Lawaai
Schaf de oordopjes maar alvast aan, want het oude vertrouwde motorgebrul is terug. De bolides van 2016 worden voorzien van een extra uitlaat, die alleen maar dient voor extra lawaai. Sinds 2014 wordt er gereden met stille en relatief goedkopere V6-turbomotoren. Fans klaagden, coureurs klaagden en zelfs Bernie Eccelstone, de baas van de Formule 1, klaagde. Hier is het verschil goed te horen:

Ook Max Verstappen vond de motoren te stil: “Als je met mensen over de Formule 1 praat, gaat het normaal gesproken altijd over het geluid. Maar nu rijden we in auto’s die bijna geen lawaai maken. Wij moeten het meeste geluid maken, niet de GP2-auto’s. Dat hoort namelijk bij de Formule 1.” De FIA is de klagers tegemoet gekomen en benadrukt dat de uitlaat geen invloed heeft op de kracht van de motor en nauwelijks voor extra uitstoot van gassen zorgt.

Nieuwkomers en afvallers
Er zijn enkele afvallers voor komend seizoen. Zo rijdt Pastor Maldonado dit jaar geen koningsklasse, hij maakte dat deze maand via Twitter bekend. In 2017 hoopt hij wel weer te rijden. Zijn stoeltje in het team van Renault is naar de Deen Kevin Magnussen gegaan. In 2011 debuteerde Maldonado bij Williams en reed sinds 2014 voor Lotus naast Romain Grosjean. Dat team werd vorig jaar door Renault overgenomen. 

In 2016 moet de Formule 1 het zonder de enige vrouwelijke coureur doen. De Britse Susie Wolff was de afgelopen vier jaar reserve- en testrijder bij Williams. Ze reed vorig seizoen twee keer een vrij training en was daarmee de eerste vrouw die sinds 22 jaar meedeed aan een grandprix.

Het Amerikaanse Haas F1 Team is de nieuwkomer van 2016 en heeft meteen al flinke ambities. “We hopen ergens in het onderste deel van de middenmoot te zitten en af en toe punten mee te pakken,” zegt teambaas Günther Steiner. Haas-coureurs Romain Grosjean en Esteban Gutiérrez rijden met een motor van Ferrari.

Max Verstappen
Ondertussen wordt er achter de schermen hard gewerkt. Max Verstappen mag zich opmaken voor zijn tweede seizoen. In zijn welverdiende vakantieperiode maakte hij wat lol in de sneeuw, heeft hij gesport en probeerde hij ook nog te koken.

Brutale acties
Afgelopen jaar maakte de jonge coureur zijn debuut en niet zomaar eentje. Hij pakte enkele WK-punten, werd geroemd om zijn gedurfde inhaalmanoeuvres en werd zelfs vierde tijdens de GP van Hongarije. En we herinneren ons allemaal de ‘Nee!’ van Verstappen toen hij door teamleider Franz Tost de opdracht kreeg teamgenoot Sainz voorbij te laten in Singapore. Hopelijk wordt 2016 het jaar van nog meer opvallende acties van Verstappen.