Spring naar de content

Hoe Max Verstappen vocht in China

Dankzij een mooie inhaalrace werd Max Verstappen achtste in de grand prix van China, net achter regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Twee weken geleden in Bahrein werd hij nog zesde, kan de jonge coureur deze toptienramkoers vasthouden? 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marleen Hogendoorn

Terwijl u zich waarschijnlijk nog een keertje omdraaide, was het motorgebrul al vroeg te horen op het glibberige Shanghai International Circuit. In 56 laps werd er letterlijk gevochten door de coureurs.

Verstappen mocht met zijn bolide van Toro Rosso vanaf de negende plek starten, een mooie plek binnen de toptien. Door zijn vijf pitstops viel hij echter van de negende plek naar de twaalfde plek en kwam vervolgens in de achterhoede terecht. Pas aan het einde van de race begon hij zijn succesvolle inhaalrace. De jonge coureur reed concullega Carlos Sainz voorbij en troefde ook Valtteri Bottas af.

Rustig blijven en niet in paniek raken, dat is het geheim. “Ik ben heel tevreden, want ik heb wel even gedacht dat het niets meer zou worden. Maar ik ben rustig gebleven en één voor één coureurs gaan inhalen. Daarmee ben ik toch weer in de punten gekomen.” De slechte start was overigens een foutje van Verstappen zelf: “Ik had de auto nog in een verkeerde motorstand staan. Dat was een foutje. Met iets meer geluk bij de pitstops had er wel een zesde plek ingezeten.”

Te grazen nemen
Lewis Hamilton startte vanaf de laatste plaats, dat is opmerkelijk omdat hij de laatste twee jaar op rij de GP in China won en dit jaar alleen nog maar vanaf poleposition reed. Zijn mislukte kwalificatie maakte daar een einde aan. Tijdens de race deed hij verschillende pogingen terug te komen, maar hij eindigde slechts op de zevende plek. Verstappen merkte daarover op: “Als de race nog één ronde langer was geweest, had ik Lewis Hamilton ook te grazen genomen.”

Nico Rosberg startte vanaf poleposition en was bijna de hele race niet te ongenaakbaar. Hij werd alleen in de eerste lap door Daniel Ricciardo (Red Bull) ingehaald, maar door een lekke band kon de Duitser zijn eerste plek heroveren. Rosberg pakt daarmee de maximale WK-punten, en staat met 75 punten bovenaan. Stalgenoot Hamilton staat tweede met 39 punten.

2016 is tot op heden een goed jaar is voor Rosberg. Vorig jaar was hij de eeuwige tweede achter wereldkampioen Lewis Hamilton, dit jaar heeft hij alle races (Australië, Bahrein en nu dus China) gewonnen. Het is zijn zesde overwinning op rij, de laatste drie races van vorig seizoen (Mexico, Brazilië en Abu Dhabi) schreef hij ook op zijn naam. Daarmee komt hij op de vierde plaats in de eeuwige ranglijst, alleen Sebastian Vettel (negen opeenvolgende races), Michael Schumacher (zeven) en Alberto Ascari (ook zeven) heeft hij boven zich.

Akkefietje
Achter de Duitser streden Sebastian Vettel (Ferrari) en Daniil Kvyat (Red Bull) om respectievelijk de tweede en derde plek. En nu we het toch over Vettel hebben, we willen u een opmerkelijk akkefietje waarin hij de hoofdrol speelt niet onthouden: in de bocht botste hij tegen de bolide van zijn teamgenoot Raïkkönen die daardoor de pits in moest. De Duitser excuseerde zich meteen via de radio voor deze actie en gaf de schuld aan Kvyat.

Op Twitter wordt ingespeeld op het incident.

Zondag 1 mei staat de vierde race van het seizoen op de agenda. De coureurs rijden dan de GP van Rusland. Verstappen eindigde vorig jaar als tiende, Rosberg kon niet finishen vanwege pech en Hamilton won. Een ding is zeker: de coureurs zullen ook daar weer vechten voor een zo goed mogelijke uitslag, Max Verstappen voorop.