Hot workouts zijn een hype, maar zijn ze ook gezond?

Samen met 25 andere yogi’s hard werken en extreem zweten in een sauna van veertig graden Celsius. Hot yoga, of Bikram yoga is erg populair en miljoenen yogi’s zweren bij de mentale en fysieke voordelen. Maar naast hot yoga wordt nu ook bij andere fysieke inspanningen een zwaai aan de thermostaat gegeven, wat resulteert in hot spinning, hot kettlebell en hot pilates. 

De wetenschappelijke bewijzen voor de positieve effecten van yoga en andere vormen van lichaamsbeweging op de fysieke en mentale gesteldheid van de mens liegen er niet om. Maar het ontbreekt nogal aan wetenschappelijk onderzoek omtrent de veiligheid en effecten op de gezondheid van intensieve workouts in hete zalen.

Ondanks dat veel yogastudio’s of sportscholen met hitte workouts op hun site verkondigen dat er geen instapniveau vereist is, blijkt het toch redelijk oppassen geblazen als beginnende deelnemer bij zo’n zweterige workout. Uit een studie (2015) naar de effecten van hot yoga op lichaamstemperatuur en hartslag onder twintig mannen en vrouwen in de leeftijd van 28 tot 67, blijkt de ‘thermostaat’ van sommige yogi’s zorgwekkend hoog uit te slaan. Er werd een temperatuur gemeten van wel 40 graden Celsius.

Hoewel geen van de deelnemers tekenen of symptomen van warmte-intolerantie vertoonde, zoals duizeligheid, flauwte of hoofdpijn, neemt het risico voor warmte-gerelateerde ziektes of een hitteberoerte toe bij een lichaamstemperatuur hoger dan 40 graden Celsius.

De hartslag van de deelnemers schommelde gedurende de les afhankelijk van de yogapose en was niet zorgwekkend met gemiddeld 80 procent van de maximale verwachte hartslag voor mannen en 72 procent voor de vrouwen. “Maar,” stelt Emily Quandt, die het onderzoek leidde, “het is wel zorgwekkend dat hartslag en lichaamstemperatuur zo frequent stegen bij zo weinig beweging gedurende de yogasessie.” Het overtollige zweten helpt dus onvoldoende om de lichaamstemperatuur naar beneden te krijgen.

Het lichaam blijkt tijd nodig te hebben acclimatiseren. Wilt u morgen bijvoorbeeld ineens zonder training een uur lang trappen op je stalen ros bij een temperatuur van dertig graden Celsius? Of volledig meedoen aan een zware Bikram sessie? Dat is u niet aan te raden. Uit de studie  blijkt dat het voor gezonde mensen ongeveer 10 tot 14 dagen duurt voordat het lichaam gewend is aan de hitte.

Ook Thijs Eijsvogels, verbonden aan het Radboudumc vertelt dat het belangrijk is om niet direct naar de piekbelasting te gaan tijdens een hot workout: “Je ziet bijvoorbeeld dat er vaak hitteproblemen optreden tijdens het sporten op de eerste warme dag in Nederland. Dan zijn de mensen nog niet geacclimatiseerd. Je zou een parallel kunnen trekken met hot spinning of andere intensieve workouts bij hoge temperaturen. Je moet het echt rustig opbouwen en niet, in tegenstelling tot sommige deelnemers, direct tekeer gaan.”

Bovendien is de luchtvochtigheid van belang volgens Eijsvogels. “Verdamping van zweet zorgt ervoor dat we afkoelen en dat de toename van de lichaamstemperatuur zoveel mogelijk wordt uitgesteld. De mens verdampt veel zweet bij een lage luchtvochtigheid. Dus als hot spinning bij een lage luchtvochtigheid gebeurt, hoeft het alsnog niet zo te zijn dat de lichaamstemperatuur zorgwekkend oploopt, omdat het zweet goed kan verdampen.”

Te weinig onderzoek gedaan
Is deze manier van sporten überhaupt goed voor onze gezondheid? Detoxen en afvallen worden veel in verband gebracht met hot yoga of hot spinning. Echter, blijken deze claims niet gestoeld op wetenschappelijk bewijs. Eijsvogels onderkent ook dat er ondanks de hype en trends op dit gebied nog te weinig onderzoek is gedaan naar de effecten van hot yoga, Bikram yoga of andere hot workouts. Er dus is er nog te weinig bekend over de effecten van workouts in de hitte op geest en lichaam. 

Één ding is ook volgens Eijsvogels duidelijk: “Sporten is voor iedereen belangrijk en het bevordert de gezondheid. Het voorkomt een hoger risico op hart- en vaatziekten.”

Meer leuke content? Like ons op Facebook