Spring naar de content
bron: Wikimedia Commons

De Maatstaf: Het succes van de Albert Heijn-acties

De pannenactie van Albert Heijn is zo’n succes dat andere pannenfabrikanten zoals Royal Delft en dochterbedrijf BK Cookware hun verkoopcijfers hebben zien dalen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Maaike Posthuma

Albert Heijn heeft nooit bezuinigd op acties waarbij consumenten waardevolle producten bij elkaar konden sparen. De supermarktketen blijft maar op de proppen komen met succesvolle campagnes, waar de consument tot nu toe nog steeds geen genoeg van blijkt te krijgen. Wat waren enkele onvergetelijke uitschieters? HP/De Tijd zette ze op een rij.

De Wuppies

Vandaag de dag kunt u in het gemiddelde huishouden vragen naar een ‘Wuppie’, waarna er altijd wel zo’n sympathiek pluizig bolletje uit een oude doos, kast of van zolder wordt gevist. Tijdens het WK Voetbal 2006 lanceerde Albert Heijn een spaaractie voor oranje, rode, witte en blauwe Wuppies en er kon zelfs gespaard worden voor de ‘Megawup’.

albert heijn
Beeld:

Het bijbehorende motto ‘Wup Holland Wup’ was echter nog een schot in de roos. Half juni, drie weken vóór het einde van het WK, moest Albert Heijn bekend maken dat de beestjes op waren. Dit mocht echter de pret niet drukken, want de gehele actie was het perfecte recept voor pure Wuppie-manie in Nederland.

Welpies en Beesies

Tijdens de daaropvolgende voetbalkampioenschappen probeerde Albert Heijn het succes te evenaren. De Welpies van de actie in 2008 waren kleine leeuwtjes — symbool voor het vaderland, uiteraard — met stroeve manen in wederom de kleuren rood, wit, blauw en oranje.

Twee jaar later waren de Beesies — een variatie op het kinderspeelgoed Magic Worm —object van begeerte tijdens de spaaractie van 2010. Maar hierbij bleek al gauw dat een trend zoals die van de Wuppies de Albert Heijn niet elk voetbalseizoen werd gegund.

Bestekset

Sinds een aantal jaren heeft de Albert Heijn een partnerschap lopen met Villeroy & Boch. Dit bedrijf maakte niet alleen de pannenset van de huidige actie, maar ook de bestekset van de 2015- en 2016-acties. Hier was toentertijd echter wat kritiek op. Naast het feit dat de consument zo’n €11.000 moest uitgeven aan boodschappen, kwam daarbovenop nog eens een prijs van €120.

Eenmaal de bestekset in huis, bleken vele mensen zich door de actie in hun vingers te hebben gesneden — letterlijk. Op sociale media kwamen vele berichten voorbij waarin mensen Albert Heijn lieten weten dat de messen wel érg scherp waren.

Moestuintjes

Een paar jaar geleden introduceerde Albert Heijn een actie die zijn steentje bijdroeg aan de het positieve imago van planten. In 2015 en 2016 kon men kleine potjes grond met zaadjes van groenten, fruit en kruiden erin bij elkaar sparen.

Deze actie was weer een onbetwist succes. Vele mensen kregen groene vingers en binnenshuis tuinieren bleek een razend gewild tijdverdrijf. Professionele tuiniers bleken echter niet blij met de actie, waarbij ze het Albert Heijn verweten tuinieren te simpel liet doen lijken.

Spaaracties sparen

Hoewel vele mensen dus warm lopen voor pannensets, besteksets of pluizige beestjes, zien sommige mensen de waarde in van de actie zelf. Misschien zal de consument over een aantal jaren wel Albert Heijn-spaaracties sparen.

En anders kunnen we altijd nog denken aan het meest succesvolle reclame-icoon aller tijden: meneer Van Dalen.