Kringloopwinkelen en andere trends die we wél willen zien in 2018

Wekelijks neemt Alexandra Besuijen op deze website de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week rekent ze voorgoed af met een aantal trends van 2017, en doet ze wat suggesties voor het nieuwe jaar.

Beeld: EO

Oud is hip

2017 was absoluut het jaar waarin de bejaarde hip werd. In Nederland tenminste. Dat kwam natuurlijk door die geweldige boeken van Hendrik Groen en de daarop geïnspireerde tv-serie. De woorden ‘warme broodjes’, ‘toonbank’, ‘buis en gekluisterd’ zijn meer dan van toepassing op meneer Groen en zijn Omanido-club (Oud, maar niet dood, red.) en daar hebben ook de marketeers goed naar gekeken.

Allereerst was daar de sinterklaasreclame van de supermarkt die niet alleen op de kleintjes let, maar nu dus ook op de oudjes. Met die kinderen die de pantoffels van opa en oma jatten in het bejaardentehuis en ze gevuld weer terugzetten. Zoet.

Vervolgens kwamen allerlei grote supermarktketens met reclames vol al dan niet eenzame bejaarden die dan dankzij de gezamenlijke kerstmaaltijd weer helemaal blij werden. Awww…

Het mag van mij sentimenteel wel een tandje minder, maar het valt toe te juichen dat het niet meer alleen maar glad, jong en sexy hoeft te zijn. Vooral doorgaan!

Beeld: Facebook/De Beste Social Media

Baard en bord

Vorig jaar pleitte ik op deze plek vóór de stoere mannenbaard en tégen de domme tekstbordjes en ik heb half mijn zin gekregen. De baarden zagen we dit jaar nog meer dan voorheen en ook volgend jaar zie ik deze trend nog wel doorgaan. Yes! Ik heb een dingetje met van die vikingtypes 😍

De domme wandborden weten helaas ook niet van ophouden, dus daar zullen we nog even mee moeten copen. Hoewel ik deze wel weer tamelijk briljant vind.

Wat mag niet meer?

Mijn favoriete rubriek in de modeglossy’s is onbetwist het jaarlijkse what’s hot and what’s not voor het komende jaar. Dat je dan leest dat de ‘fanny pack’ a.k.a het heuptasje he-le-maal passé is, terwijl je bij god niet wist dat die dingen weer in waren. Idem met de corset belt, zo’n veel te brede riem die je over je bloesje draagt.

Ik heb er buiten Kim Kardashian niemand mee gezien en alles waar zij in loopt zou ik sowieso niet in gezien willen worden. Tenzij ik onder een rood lampje achter het raam zat natuurlijk.

Wat ‘mag’ nog meer niet? Het zal je verbazen. Pompons bijvoorbeeld, die leuke gekleurde bolletjes waarmee je je tas, strooien hoedje of sandaaltjes zo leuk en goedkoop en makkelijk mee kan opfleuren. Want, zo zeggen de kenners, deze trend is zó snel van de catwalk overgestoken naar de fast fashion dat-ie eigenlijk alweer uit was voordat-ie goed en wel in was. Vermoeiend.

Bomberjacks kunnen ook niet meer; de stijl van 2018 is scherper gesneden kleding met brede schouders. Beetje jaren tachtig zeg maar. Ik hou mijn hart vast.

Off the shoulder-bloesjes moeten het ook ontgelden, maar als je één mouwtje naar boven trekt, kan het weer wél. Sowieso kan één blote schouder met bh-bandje en afzakkend sweatshirt (denk Flashdance, denk Fame) weer wel.

Chokers, franje, statement jewelry – vergeet het maar. Tenzij je gewoon ontzettend gek bent op chokers, franje en statement jewelry. Dan zou ik zeggen ‘dikke neus’ en het gewoon dóen! De modepolitie mag namelijk geen boetes schrijven.

Kringloopwinkels
Beeld: VPRO/Het Succes van de Kringloopwinkel

En wat dan wel?

Wat volgens mij ontzettend 2018 wordt, is kringlopen. Nog meer dan het al was. Mensen krijgen genoeg van steeds maar weer ‘nieuw’ en ‘duur’ en ‘gauw uit de mode’ rakende items.

Kringloopwinkels zijn in alle opzichten oké: voor de duurzaamheid, om mensen aan het (vrijwilligers)werk te helpen, ze zijn goedkoop en je kunt er juweeltjes weghalen als je een beetje goed zoekt. Kijk vooral deze serie van de VPRO. Dan weet je precies wat ik bedoel.

En verder hoop ik dat iedereen vooral doet waarin hij/zij zich goed bij voelt. Fuck fashion (leuke tekst voor op een T-shirt trouwens en je gelooft het niet, maar T-shirts met teksten zijn héél erg 2018! Dat dan weer wel).

Gelukkig nieuwjaar.

Meer leuke content? Like ons op Facebook