Advertentierel RD: ‘Gelijkheid eisen tot in de haarvaten van onze samenleving’

Sebas Bouquet 28 mrt 2018 Leven

Moord en brand begin deze maand bij het Reformatorisch Dagblad. Zoenende mannen in een marketingcampagne van Suitsupply – dat kan toch helemaal niet? Gisteren ontvouwden de lezers van het dagblad een anti-homofolder uit de krochten van hun krant. Een tegenreactie volgde direct. De bekende Twitteraar Jasper Klapwijk zette een crowdfundingsactie op, fanatieke Twitteraars doneren en masse.

Reformatorisch Dagblad
De advertentie die petitionaris Klapwijk in het RD wil plaatsen.

De teller staat inmiddels op ruim 5.600 euro. Genoeg om een paginagrote advertentie in het dagblad te krijgen – het streven van Klapwijk. Hamvraag: wat levert zo’n burgerinitiatief uiteindelijk op? Evelien Tonkens, hoogleraar Burgerschap aan de Universiteit voor Humanistiek, stelt dat het initiatief vooral een discussie moet genereren.

Leuk, zo’n burgerinitiatief. Slagen ze weleens?
“Het hang ervan af wat je succesvol vindt. Het Reformatorisch Dagblad zal er vast over aan het vergaderen zijn, maar ook als het RD de advertentie niet plaatst kan het initiatief  van Klapwijk succesvol zijn — als het discussie genereert. De actie is dan ‘een ding’. Er ontstaat deining. Een advertentie in een krant zetten kan werken. Denk aan de paginagrote advertentie ‘Het roer moet om’ in de zorgdiscussie.”

En als de krantenadvertentie niet wordt geplaatst?
“Het Reformatorisch Dagblad zal waarschijnlijk zeggen dat ze die advertentie niet gaan plaatsen met de gedachte: Homo of hetero, dat soort foto’s van zoenende mensen vinden wij ongepast.
“Vanuit hun perspectief valt dat te begrijpen. Je hoeft niet homofoob te zijn om niet enorm enthousiast te zijn over expliciet seksuele afbeeldingen.
“Maar daar zou ik wel tegen inbrengen dat mensen vaak met twee maten meten: expliciete heteroseksualiteit vinden ze geen punt, maar homo’s mogen alleen bestaan als we er niks van merken. Zelfs hand in hand lopen geldt dan ineens als openlijke seksualiteit, terwijl niemand dat bij hetero’s seksueel vindt.”

Op Twitter reageren sommigen dat het lekker makkelijk scoren is. In algemene zin zijn we voor homo-acceptatie.
“Ik vind dat lekker makkelijk reageren, haha. Het initiatief doet een appèl op jou als mens. Luister naar dat appèl. Het zit juist in de details. Homo’s mogen trouwen maar als ze hand in hand lopen, lopen ze nog steeds serieus gevaar in elkaar geslagen te worden. Echte gelijkheid gaat tot in de details.
“Tot in de details eisen homo’s erkenning. Net als vrouwen met #MeToo en zwarte mensen die tegen Zwarte Piet zijn! Dat is het nieuwe hiervan. Ze pikken het niet langer dat anderen zeggen: ‘Het is maar een detail’. Als jullie het maar een detail vinden, gun ons dan het hand in hand lopen, veilige straten en witte pieten. Voor ons is dat cruciaal.”

Gaat u zelf doneren?
“Goed idee, eigenlijk wel!”

Hoeveel?
“Geen idee, dat bedenk ik later nog wel.”

Burgerinitiatieven zijn dus belangrijk.
“Discussies over homoacceptatie, de #MeToo-discussie en de zwartepietendiscussie zijn tekenend voor een nieuwe fase van emancipatie van al deze groepen. Ze eisen gelijkheid tot in de haarvaten van de Nederlandse samenleving. Tot nu toe werden deze problemen nog bij het slachtoffer is neergelegd.  Zwarte mensen moesten niet zeuren over Zwarte Piet, vrouwen niet over een seksueel getinte opmerking van hun baas en homo’s niet over het geleefde recht om hand in hand lopen
“Nu wordt het probleem bij de ‘dader’ en de maatschappelijke norm gelegd. Wat is jullie probleem dat wij  hand en hand lopen, racismevrije feesten willen en seksualiteit zijn plaats wijzen? Als het toch triviaal voor jullie is, steun ons dan! Daarom is dit zo belangrijk.”

Uw antwoord zou het antwoord op een eventuele afwijzing van de advertentie door het Reformatorisch Dagblad kunnen zijn.
“Discriminatie is nou juist dat mensen het ‘best’ vinden dat homo’s zoenen, maar het intussen niet zelf willen zien. Het gaat om échte acceptatie.
“Ik vermoed het Reformatorisch Dagblad reageert met: ‘Hetero’s zetten we ook niet zo in beeld’. Als ik Jasper (Klapwijk – initiatiefnemer crowdfundingsactie, red.) zou zijn, dan zou ik zeggen: hetero’s worden al geaccepteerd. Échte homoacceptatie is inclusief zoenen op straat.”

De petitie is hier te ondertekenen. 

Reageer op artikel:
Advertentierel RD: ‘Gelijkheid eisen tot in de haarvaten van onze samenleving’
Sluiten