‘Yoga verandert niets aan de populariteit van de kroket’

Jeroen Konings 19 mrt 2019 Leven

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking is te zwaar. Dat concludeert het CBS, in samenwerking met het RIVM en het Trimbos-instituut. Het aantal Nederlanders met overgewicht groeide in 2018 van 48,7 naar 50,2 procent. Ook het aantal obesitasgevallen steeg, van 13,9 naar 15 procent. Een bijzonder gegeven, gezien de aanhoudende groei van de fitnessbranche, de algehele gezondheidsmanie én het feit dat het aantal overmatige drinkers is afgenomen.

Zoekend naar een antwoord op de prangende waaromvraag bezocht HP/De Tijd drie snackbarhouders in de buurt van de redactie, en at er een snackje met de bedrijfsleider. Die Hollandse klant blijft wel komen, en die bestelt nog steeds het liefst de klassiekers.

Kenan Pinar, bedrijfsleider McDonald’s Amsterdam Spaklerweg

Allereerst een bezoek aan de gouden bogen. Het restaurant dat voor iedere Nederlander – nee, wereldbewoner – gelijkstaat aan Happy Meals, Big Mac’s en geelrode clowns. Bedrijfsleider Kenan staat mij goedgemutst te woord in een tot mijn verrassing (het is dinsdagochtend 11 uur) bijzonder druk filiaal. De meeste gasten doen zich al te goed aan allerhande burgers en patat, Kenan zelf houdt het bij koffie: “Ik heb ook een klein beetje overgewicht.”

Kenan snapt de fitheidswaanzin, maar ziet tegelijkertijd dat de zaken goed gaan. “Ik denk dat we bewuster worden van wat gezond en ongezond is. Dat die bewustwording zich vertaalt in gezond eten en sporten is logisch. Iedereen wil er in de zomer toch goed uitzien in zwembroek of bikini? Maar we doen het als filiaal steeds beter, met name tijdens de lunch is het drukker, door groeiende bedrijvigheid in de buurt.”

Wanneer ik hem vraag of hij ook meer dikke mensen in zijn zaak ziet haalt hij zijn schouders op: “We krijgen hier mensen in alle soorten en maten. Afgetrainde fitnessfanaten, gezinnen met kinderen, bejaarde mensen, maar ook mensen met overgewicht. Ik sta alleen niet dikke mensen te turven, ik weet dus niet of het toeneemt.”

Wat de mensen het liefst bestellen is niet veranderd. “Nieuwe burgers doen het altijd goed en de Big Mac blijft een klantentrekker. Daarnaast doen de salades en Spa Blauw het tegenwoordig beter. Dan kunnen mensen zeggen: ‘Ik ben bij McDonald’s geweest, maar ik heb een salade besteld.’ Maar over het geheel genomen is het niet zo dat mensen veel gezonder zijn gaan bestellen.”

Kenan ziet verdere overheidsbemoeienis niet zitten. “Het is goed dat de overheid aan voorlichting doet, maar mensen dwingen met hogere prijzen op ongezonde producten is niet goed. Of jij een blauwe jas draagt is ook niet mijn keuze, toch? Volwassenen moeten zelf kunnen bepalen.” Als afsluiter voegt Kenan graag nog iets toe: “De gele ‘M’ staat voor mij voor McDonald’s, maar nog meer voor mensen.”

Dennis Donkersloot, bedrijfsleider FEBO Daniël Goedkoopstraat

Bij de FEBO om de hoek lopen de klanten ook al in en uit. Bedrijfsleider Dennis is iets terughoudender in zijn verhaal. Wel is hij net als Kenan tevreden over hoe de zaken verlopen: “Toen ik de zaak zes jaar geleden opende zaten we nog midden in de crisis. Het was in die tijd lastiger dan nu.”

De gezondheidshype zit hem niet in de weg: “Ik denk dat niemand graag te dik is. Ikzelf zou ook wel graag wat dunner willen zijn, maar dat is helaas niet voor me weggelegd. Toch moeten mensen altijd eten, dan zijn wij voor een snackbar gewoon een kwalitatief goede keuze. Met name de bouwvakker weet ons tijdens de lunch goed te vinden. Hoogopgeleiden zie ik iets minder.”

Wel merkt Dennis dat er qua aanbod meer van hem wordt verwacht: “Je moet wel mee in de ontwikkelingen. Zo bieden wij ook vegetarische snacks aan, hoewel die een stuk minder rendabel zijn. Maar omdat 1 à 2 procent van je klandizie erom vraagt moet je ze wel in huis hebben.”

Dat de overheid zich met eetpatronen bemoeit is voor Dennis niet direct een probleem. Hij ziet voor de regering juist een belangrijke taak weggelegd. “Die moet zich focussen op het waarborgen van de kwaliteit van de producten. Ook moeten ze zorgen dat er op scholen geen viezigheid wordt aangeboden. Als volwassene kies je zelf wat je eet, maar je moet kinderen wel goed leren wat gezond is. Anders gaat het daar al mis.”

Jan van den Bol, medewerker De Eeterij – Snacks & Dinner

De Eeterij in Duivendrecht start nog rustig op, als ik binnenkom. Slechts een aantal klanten te bespeuren, en nog geen overgewicht. Of nou ja, medewerker Jan van den Bol begint over zijn eigen kilo’s teveel: “Ik ken de cijfers. Zelf ben ik ook zwaarlijvig, maar kerngezond. Sommige van onze klanten hebben ook overgewicht, of dat toeneemt weet ik niet. Er wordt tegenwoordig ook te snel gezegd dat je te zwaar bent. Zelfs onze dunste medewerker wordt voor modellenwerk te zwaar geacht. Het moet gaan over gezondheid, niet over gewicht.”

Ook Jan en De Eeterij hebben geen last van de gezondheidsmanie: “Yoga, veganisme en superfoods, ik vind het allemaal prima. De zaken gaan bij ons in ieder geval uitstekend. De Hollander haalt gewoon een patatje met een rundvleeskroket als die daar in heeft, daar verandert yoga niets aan. Zo is het en zo zal dat ook blijven. Wel gaan we bij De Eeterij bewuster met onze producten om en is ons vegetarische en veganistische aanbod uitgebreid.”

De bemoeienis van de overheid met eetpatronen vind Jan wel kwalijk: “We worden teveel bemoederd. Ooit was de schijf van vijf genoeg, nu gaat die bijna jaarlijks op de schop. Die ontwikkelingen zijn niet bij te houden. Hoe weten we nu nog wat écht goed is?”

Ons gesprek neemt een onverwachte wending in de richting van het klimaat, het is ten slotte verkiezingstijd: “Zo gaat het ook met het klimaat. We worden in de maling genomen door de regering en grote bedrijven. In Duitsland en België moet iedereen over naar het natuurgas, daar bak ik al jaren op. In die landen zegt men: gas is het zuinigst. In Nederland moet het gas over vijf jaar alweer de prullenbak in, want we moeten van de overheid naar elektra. Waarom dat verschil? We moeten wereldwijd het klimaat aanpakken en niet allemaal een andere afslag nemen.”

Als de tent langzaam drukker wordt (de lunch in aanstaande), besluit ik een eind te breien aan het interview. Volgens de Zuid-Amsterdamse en Duivendrechtse snackaanbieders heeft de gezondheidshype niet voor een afname in snacken geleid. Hoewel de aanbieders tot ontwikkeling worden gedreven kiest slechts een zeer gering aantal Nederlanders voor de gezonde of verantwoorde optie.

De Big Mac en de kroket blijven regeren, ondanks overheidsvoorlichting, want we blijven Hollanders die van gewoontes houden. Na drie snacks ben ook ik er niet lichter op geworden. Vanavond tijd voor yogales.

Reageer op artikel:
‘Yoga verandert niets aan de populariteit van de kroket’
Sluiten