Spring naar de content
bron: Beeldbewerking HP/De Tijd

Hoe de automobilist in rap tempo zombificeert: ‘Het moet van Brussel’

In alle nieuwe auto’s moet vanaf 2022 een GPS-gestuurde snelheidsbegrenzer zitten. De betutteling van de chauffeur zet verder door.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jo & Leo Simons

U vermoedde het waarschijnlijk al: wij behoren tot de automobilisten die van ‘opschieten’ houden. Dat komt niet alleen doordat tijdens een van onze eerste rijlessen de rijinstructeur adviseerde om bij de aanduidingen op de maximumsnelheidsborden altijd tien kilometer op te tellen ‘voor een goede doorstroming’. Zeker op snelwegen met meer dan twee banen voelen wij ons op de linkerrijstrook ook gewoon veiliger, ondanks de hogere snelheid. Op de meest rechtse baan loop je het risico geplet te worden tussen twee dertigtonners waarvan de chauffeurs zitten te appen of een Nespressootje te brouwen en moet je veelvuldig wisselen van rijstrook; op de middelste baan moet je niet alleen je voorganger, maar ook de rijstroken links en rechts in de gaten houden. De meest linkse baan is, althans in Nederland, doorgaans de meest ontspannen optie. Daarbij is het volgens de Nationale Databank Wegverkeersgegevens ook nog eens de snelste strook bij files en wel in veertig procent van de gevallen. De meest rechtse rijstrook is in slechts tien procent van de files het snelst. Toch adviseren veel privé- en directiechauffeur-opleiders de rechterbaan te nemen bij een file, omdat daar minder vaak geremd en opgetrokken hoeft te worden. Vrachtwagenchauffeurs houden er namelijk graag een constant gangetje in. Maar goed, ook in de file geldt de regel: je staat altijd in de minst snelle rij, ook als je van rij verandert.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 4 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap