Spring naar de content
bron: Nationale Postcode Loterij

Vegan indoctrinatie? Doe effe normaal!

Wekelijks schrijft Alexandra Besuijen over de laatste mode en trends. Deze week over de nieuwe voetbalshirts van Juventus, hippe merkstickers en de ‘veganistische bekeerdrift’ van de Albert Heijn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Alexandra Besuijen

Football meets fashion

Het komt zelden voor dat ik hebberig wordt van een voetbalshirt – hooguit van dat wat er ín zit – maar het shirt waarin Juventus vorige week speelde tegen Genoa, is een uitzondering. Nou is het iconische zwart-wit van ‘De Oude Dame’ toch al een van de mooiste kleurencombinaties – een heel vak vol supporters met zwart-witte vlaggen is een prachtig gezicht – maar wat skateboardmerk Palace ervan gemaakt heeft, is echt bijzonder. Het ‘gewone’ thuisshirt van de club voor dit seizoen is weliswaar in die kleuren uitgevoerd, maar de strepen ontbreken – iets wat niet door alle fans in dank werd afgenomen. Met het vierde shirt van dit seizoen – een samenwerking van Juventus, Palace en Adidas – zijn de verticale strepen weer terug, gecombineerd met het logo van hoofdsponsor Jeep en het rugnummer in neongroen en twee biesjes aan de mouwen in neongroen en -oranje. De strepen veranderen aan de onderkant in grijs-witte vakjes, wat een op-art effect geeft, voor wie dat nog wat zegt. Een Ronaldowaardig shirt, zeg maar. Football meets fashion in de overtreffende trap.

Cristiano Ronaldo viert zijn goal in de wedstrijd tussen Juventus en Genoa op 30 oktober. BRON: AFP/MARCO BERTORELLO

Toen skater Lev Tanju tien jaar geleden in zijn kelder T-shirts begon te ontwerpen, had hij niet durven dromen ooit voor een dergelijke samenwerking gevraagd te worden. Hij ging ontwerpen voor zichzelf en zijn vrienden en ook omdat genoeg had van modemerken die skatewear-achtige kleding ontwierpen, maar geen idee hadden hoe je op een board moest staan. Inmiddels is het een echt bedrijf met vele medewerkers, maar het team is nog net zo hecht als in de begintijd. Hij is dan ook niet bang dat hij met deze samenwerking zijn ziel aan de duivel heeft verkocht: ‘Wij maken alleen wat we zelf willen dragen en wij dragen alleen wat we zelf willen’.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

En waarom een voetbalteam een derde of vierde shirt nodig heeft? Geen idee eigenlijk. Zal wel iets te maken hebben met al die verschillende competities, series en leagues waar ze in spelen en anders is het wel vanwege de merchandising. Want reken maar dat deze shirts over de toonbank vliegen. O ja, Juventus won trouwens die wedstrijd. Nu is het nog een lucky shirt ook.

Cristiano Ronaldo bij de wedstrijd tussen Juventus en Genoa op 30 oktober. BRON: AFP/MARCO BERTORELLO

Sticker 2.0

Huh? Je gelooft het niet, maar stickers zijn weer helemaal hot. Die dingen waar je vroeger je agenda en je kamerdeur mee pimpte, zijn nu geliefde verzamelobjecten geworden. Voor volwassen mensen dus, geen kinderen. En de modewereld springt er grif op in.

Zo kwam bovengenoemde skatelabel Palace vorige maand met een setje stickers die binnen een uur waren uitverkocht, evenals de Calvin Klein-stickers van de beroemde Brooke Shields-foto van Richard Avedon uit de jaren tachtig.

Wat je er mee moet? Nou, je kan ze op je laptop plakken, op je telefoon of je broodtrommeltje. Zo maak je je affiniteit met een bepaald merk kenbaar zonder dat je er je portemonneetje voor hoeft leeg te schudden. Je kan er ook mee taggen en er lantaarnpalen, bussen en treinen en telefooncellen mee beplakken. O nee, die laatste niet natuurlijk, we zijn niet écht terug in de jaren tachtig. Het gaat in elk geval sneller en onopvallender dan met een stift of spuitbus.

Je kunt ze natuurlijk ook gewoon ouderwets verzamelen. Via Instagram bijvoorbeeld. En dan lekker old skool in een album. En ruilen met je vriendjes. Best lief eigenlijk. Ik wil nu ook een sticker.

‘Vega meuk’

Vorige week viel er bij veel Postcodeloterijspelers een prijs in de bus: een kaartje waarmee je voor maar liefst 12,50 ‘vegaproducten’ kon kopen bij Albert Heijn onder het motto ‘Doe maar lekker vegetarisch’. Joepie, gratis groente en fruit zou je zeggen, maar zo bleken veel azijnpissende landgenoten er toch niet over te denken. Op Twitter spogen zij hun gal over deze ‘veganistische bekeerdrift’: ‘we’ mogen tegenwoordig helemaal niks meer, ‘ze’ hebben Zwarte Piet ook al afgepakt en nu moeten we ook ons karbonaadje nog inleveren. Tja.

Opvallend waren ook de reacties van de met veel tractor-emojis versierde accounts, die het aan aanval ‘op onze boeren’ vonden. Want? Groente en fruit komen niet bij de boeren vandaan? Alleen vlees? Maar goed, Twitter en hersencellen gaan nu eenmaal niet vaak samen.

Had de PC-loterij het gewoon groente- en fruitbon genoemd, was er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand geweest, maar het V-woord triggerde de heftigste emoties. En die zijn natuurlijk het fijnst om te lezen. Een greep:

Tip voor de klagers: je kunt er aardappelen, groente en een toetje mee kopen en dan je vlees zelf betalen! Pfffffffffffff!