Spring naar de content
bron: shutterstock

Staafmixers op wielen

Het is niet anders: elektriciteit wordt de nieuwe benzine – tenminste, tot een beter alternatief zich aandient. Na een hoop software-ellende komt Volkswagen nu met de elektrische ID.3. Een tussenpausje of de nieuwe standaard?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jo Simons

Veel aan de hand of geen fluit te doen, het ligt er maar hoe je het bekijkt. Voor wie gewend is een auto te kopen die zo’n half miljoen kilometer mee kan, waar je mee naar de Noordkaap kan of naar Vladivostok, een kwestie van diesel of benzine erin flikkeren, waar je af en toe een paar nieuwe banden op legt in Frankrijk bij de garagist, waarvan je de olie laat verversen in een Spaanse taller de mecánica of een uitlaat dicht laat lassen in Marokko bij de smid. Voor de echte liefhebber, zeg maar, is een elektrisch karretje het einde van een tijdperk. Het einde van de eindeloze vrijheid die de folder in de showroom of de op de motorkap gedrapeerde dame op de AutoRAI beloofde. Het einde van de koetswerken die nu als kunstvoorwerpen in de musea staan. Het einde ook van de romantische cilinderconcerten als van een Don Kozakkenkoor. 

Met liefhebber pur sang van al dit alles, journalist Robbert Keegel van Het Parool, wisselde ik een tijdje geleden nog een cd’tje uit op straat, voor hij instapte in zijn Porsche: een kopie van een lp met autogeluiden, Sports Cars in Hi-Fi – The World’s Greatest Competition Cars: at Rest and at Speed (Riverside Records, RLP 5002). We zouden online een kwis organiseren. Het virus stak er een stokje voor. Robbert overleed op 18 december. Ik weet zeker dat hij daarboven ook ergens Porsche rijdt. Kijk je een beetje uit, Robbert?

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap