Spring naar de content
bron: johan kleinjan

Sneakers van de wieg tot het graf

Zijn sneakers het succesvolste schoeisel ooit? Waren ze ooit gereserveerd voor tijdens het sporten, sindsdien zijn ze een onstuitbare opmars begonnen in het uitgaansleven en zelfs op kantoor. Ze zitten namelijk heerlijk en maken jong, een onweerstaanbare combinatie. ‘Waarom zou ik op mijn vijfenveertigste ineens Van Bommels gaan dragen?’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Bert Nijmeijer

In de jaren 1983 en 1984 gingen een vriendje en ik, destijds twaalf, dertien jaar oud, bijna dagelijks naar de sportzaak van Jan Bols in de Hoofdstraat van Hoogeveen. Bols was ‘heya’ Jan Bols, de oud-schaatser, die onder die aanmoediging onder meer naar de derde plek op het EK en WK van 1972 schaatste. Maar daar kwamen wij niet voor. 

We kwamen om de sportschoenen te bekijken. Nieuwe runners van Nike, New Balance, Asics Tiger. We pakten ze uit het schap, bekeken ze van alle kanten, roken eraan – winkelnieuwe sportschoenen ruiken heerlijk. We analyseerden materiaal en verschillende lagen schokdemping in de zool. We lazen folders over de bijzonderheden, lieten winkelpersoneel bij herhaling informatie geven over proneren en supineren, het naar binnen en buiten draaien van de voet bij de landing. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap