Spring naar de content

De Stad van Eden volgens Matias Salgado

HP/De Tijd brengt deze zomer acht pas afgestudeerde kunstenaars voor het voetlicht. Deze week: Matias Salgado uit Amsterdam geeft zijn blik op zijn geboorteland Argentinië.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nick Muller

Matias Salgado (25) behaalde de Bachelor Fine Arts aan Academie Minerva in Groningen. Voor zijn afstudeerwerk ontving hij de 2023 Ron Mandos Young Blood Award.

Je bent geboren in Argentinië, je woont in Amsterdam en bent afgestudeerd in Groningen. Hoe ben je daar terechtgekomen?

“In 2019 vertrok ik uit Argentinië met het idee om overzees een kunstopleiding te volgen. Ik kwam eerst terecht in Denemarken, waar ik een paar maanden heb gewerkt terwijl ik naar een geschikte studie zocht. Uiteindelijk kwam ik uit bij Academie Minerva in Groningen, omdat hun manier van lesgeven, studio-based practice, het best bij mij past.”

Wanneer ben je begonnen met schilderen?

“Toen ik vijftien was. Ik schreef mezelf in voor een cursus ‘schilderen naar levend model’ in het Museo Nacional de Bellas Artes in Buenos Aires. Mijn leraar, Ariel Mlynarzewicz, was de beste leraar die ik ooit heb gehad. Ik heb vier jaar les van hem gehad.”

Wat is de belangrijkste les die je hier tijdens je studie hebt geleerd?

No pain, no gain.

Is de manier waarop we hier naar kunst kijken anders dan in Argentinië?

“Ik denk dat het multiculturalisme explicieter is in Nederland. Dat zie je terug in de kunst en de kunstenaars. Ik denk ook dat er een breder gevoel van professionaliteit heerst binnen de kunst en cultuur. Kunstenaars worden hier meer gewaardeerd om hun vakbekwaamheid en niet zozeer vanuit het stereotype beeld van het creatieve genie. Schilderen wordt hier echt gezien als een vak.”

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Je afstudeerwerk heet City of Eden. Wat zien we precies?

City of Eden bestaat uit meerdere schilderijen. Het nodigt het publiek uit in een ruimte waarin tijden en conflicten abstract zijn. Het doorbreekt de conventionele ‘white cube’-presentatie (witte muren, geblindeerde ramen, de werken in een rechte lijn naast elkaar) om zowel de geschilderde personages als de bezoekers op te nemen in een universeel specifieke stedelijke omgeving. Enkele van de elementen die in de zaal te zien zijn, zijn hangende schoenen, prikkeldraad, autobanden, verlaten stenen en vervallen muren. De ironie zit wat mij betreft in de geromantiseerde decadentie en de vreugde van chaos.”

Een van de schilderijen die we zien heet Sunday BBQ. (De derde foto hieronder.) De opstelling doet sterk denken aan Het Laatste Avondmaal.

“Ja, dat klopt, ik heb die beroemde scène naar mijn eigen hand gezet. Sunday BBQ vangt de essentie van een levendige bijeenkomst rond een traditionele Argentijnse tafel en benadrukt het belang van barbecues als een gekoesterde traditie voor Argentijnse mensen. In het hart van de compositie staat een grote tafel centraal, versierd met sissende stukken vlees, chorizo’s en levendige groenten. Rondom de grill worden de discipelen opnieuw voorgesteld als vrienden en gasten, die de vreugde van het delen van een traditionele Argentijnse barbecue omarmen. Ze houden zich bezig met geanimeerde gesprekken, gelach en feestvreugde, een weerspiegeling van de kameraadschap en gezelligheid die vaak worden ervaren tijdens deze bijeenkomsten.”

Je schrijft in je statement: ‘Inspired by popular narratives and traditional tales from my home country Argentina, I work through unresolved tensions.’ Kun je daar een voorbeeld van geven?

“Sommige van deze ‘onopgeloste spanningen’ hebben te maken met persoonlijke connecties en identiteitsdissonantie. Zijn we wat we doen? Zijn onze acties vooraf bepaald? Hoe verhouden we ons in een wereld vol conflicten? Verder mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij erin ziet.”

Wat wil je de komende jaren in ieder geval bereiken?

“Ik wil me voor honderd procent op mijn kunstenaarschap storten. Mijn schilderijen zijn groter geworden, maar mijn ambities ook. Ik hoop dat ik vaker institutioneel kan exposeren, met als summum een expositie in een Argentijns museum.”

Meer werk zien van Matias Salgado? Volg hem op Instagram.

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word lid, al vanaf €4 per maand.