Spring naar de content
bron: johan kleinjan

Scoren met diversiteit


Vrijwel elke grote organisatie heeft haar mond vol van diversiteit en inclusie. Maar brengen organisaties deze waarden ook in de praktijk, of willen ze er alleen goede sier mee maken? ‘Er zijn organisaties die vooral leuke plaatjes en mooie woorden rondstrooien. Dan is het vaak gewoon bullshit.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Laurens Bluekens

Er is haast geen enkele grote organisatie meer te vinden die niet wil laten zien hoezeer ze naast hun kernactiviteit ook een steentje willen bijdragen aan een betere, eerlijkere en gezondere maatschappij: Shell, dat een aantal van zijn pompstations en olietanks in de regenboogkleuren verft, Procter & Gamble, dat op zijn Head & Shoulders-shampoo zet dat de flacons gemaakt zijn van plastic gevonden op het strand en Nike, dat grote billboards op Times Square in New York hangt met daarop Colin Kaepernick. Hij was in 2016 de eerste American football-speler die openlijk protesteerde tegen politiegeweld en discriminatie in de Verenigde Staten door te knielen in plaats van te staan tijdens het Amerikaanse volkslied, en werd daarmee een van de gezichten van de Black Lives Matter-beweging.

In het bijzonder in jaarverslagen en socialemediaberichten van grote organisaties – inclusief de overheid – is het gemeengoed om een lans te breken voor diversiteit en inclusie. “Plaatjes van mensen met verschillende huidskleuren op de website, op sociale media of in het jaarverslag doet iedereen wel,” beaamt Joep Hofhuis, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Tegenwoordig tel je niet meer mee en sta je voor gek als je niet over diversiteit en inclusie communiceert.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap