Zien: levensgroot stuk stront lost toiletproblemen op

Hij is bruin, behoorlijk dik en altijd vrolijk. Bovendien doet hij een vrolijk dansje én heeft hij een potentiële meezinghit op zijn naam staan. Het is duidelijk: Mr. Poo heeft alles in zich om India’s nieuwe volksheld worden. Er is alleen één ding: Mr. Poo is een levensgroot stuk stront.

Waar in je in Nederland voor wildplassen alleen al een boete van 130 euro kunt krijgen, is in India wildpoepen een gigantisch probleem. Vooral in de arme delen van het land en in de buitenwijken van grote steden gebeurt het veel. En behalve dat het natuurlijk niet erg aangenaam is voor de buren, brengt poepen op straat ook grote gezondheidsgevaren met zich mee.

Unicef-campagne
Daarom bedacht Unicef Mr. Poo, een campagne met een grote drol als uithangbord. Hij duikt op in allerlei reclamefilmpjes op televisie, vergezeld door een lekker technodeuntje, en maakt de Indiërs duidelijk waar ze hun ding moeten doen: op het toilet. Take your poo to the loo: veel duidelijker dan dat wordt het niet.

Door de 65 miljoen kilogram ontlasting die elke dag op straat belandt, is de gezondheid van de inwoners van de arme wijken voortdurend in gevaar. Volgens Unicef gaat slechts de helft van de bevolking in het land naar het toilet.