Onderzoek suggereert: Apple maakt uw iPhone trager na uitkomen nieuw model

‘Geplande veroudering’ is de term voor het opzettelijk zo ontwerpen van producten dat ze slechts een bepaalde tijd meegaan. Met de komst van geavanceerde elektronica worden de voorbeelden van geplande veroudering talrijker dan ooit. Printers, computers, iPhones: allemaal geven ze veel eerder dan verwacht de geest.

Het fenomeen zelf is waarschijnlijk al zo oud de productie van goederen met winstoogmerk. Want waarom zou je een product verkopen dat nooit kapot gaat? Er valt meer te verdienen als de klant geregeld terugkomt voor een nieuw exemplaar. Ook met de immens populaire iPhone zijn er aanwijzingen dat er opzet in het spel is.

Als een van de grote spelers op de smartphone-markt krijgt ook Apple regelmatig het verwijt dat het zich schuldig maakt aan geplande veroudering naar het hoofd geslingerd. En inderdaad: met speciale, gepatenteerde schroefjes doen de elektronicareus er alles aan om te zorgen dat de consument met geen mogelijkheid in het product kan om bijvoorbeeld zelf een kapotte batterij te vervangen (wat overigens bijna net zo duur is als een nieuwe telefoon aanschaffen).

Als we afgaan op Google-zoekopdrachten lijkt het erop dat de oude iPhone trager wordt zodra er een nieuw model op de markt is. Een studie, uitgevoerd door Harvard-economiestudente Laura Trucco, duidt op een verband tussen het uitkomen van een nieuwe iPhone en de weinig aan de verbeelding overlatende zoekterm ‘iPhone slow’.

via NYT.com
via NYT.com

In bovenstaande grafiek is steeds een flinke piek te zien als er Apple net een nieuw model heeft gelanceerd. Maar de relatie tussen de zoekterm en de release-datums is natuurlijk nog geen waterdicht bewijs. Er kunnen ook andere oorzaken meespelen.

Bijvoorbeeld een psychologisch effect. Puur het feit dát er een nieuw model is uitgebracht, zou de consument ontevreden kunnen maken met zijn huidige toestel. Vergelijk het met een vervelend achtergrondgeluid: u hoorde het niet totdat iemand u er op wees.

Een ander saillant detail van het onderzoek is het feit dat een vergelijkbare zoekterm, ‘Android slow’, geen noemenswaardige piek oplevert rond de release-data van nieuwe Android-telefoons. Een mogelijk verschil is dat Google (Android) slechts de software van de telefoons maakt en niet software én hardware, zoals Apple.

Dit leidt er in theorie toe dat Apple meer middelen heeft om uw telefoon te vertragen na het uitbrengen van nieuwe smartphones. Een veelgehoord punt van kritiek is dan ook dat de iOS-updates langzaam werken op verouderde toestellen. Maar komt dat door ‘normale’ veroudering van software en slijtage van de hardware (laten vallen, vaak opladen), of zit er een doortrapte strategie achter?