Waarom het niet erg is dat de helft van de Ice Bucket Challenge-deelnemers niet doneert

De bulk van de deelnemers aan de Ice Bucket Challenge is op zoek naar (online) aandacht. Niet voor ALS, maar voor de eigen persoon. Voor de meeste ijsemmeraars draait het vooral om Facebook-likes, en is ALS slechts bijzaak.

Uit Brits onderzoek blijkt namelijk dat 56 procent van de Britten die de uitdaging zijn aangegaan geen geld heeft gedoneerd aan een ALS-organisatie. Ongeveer een derde van de deelnemers aan het onderzoek gaf zelfs openlijk toe dat het ze te doen was om egostrelende aandacht op social media. Daarmee lijkt narcisme de boventoon te voeren in het ice bucket-gebeuren.

Nu is de vraag natuurlijk of dat erg is. Ineke Zaal van Stichting ALS Nederland zit er in elk  geval niet mee, laat ze aan HP/De Tijd weten. De donaties blijven immers binnenstromen in ongekende hoeveelheden, nu ook bedrijven steeds guller geven. “Het is natuurlijk een ludieke actie die leuk is om te doen. Mensen die niet doneren maar wel meedoen met de challenge dragen toch bij aan de naamsbekendheid van ALS, en het is ook ontzettend belangrijk voor patiënten dat ze niet aan iedereen hoeven uit te leggen wat er met ze aan de hand is.”

Ook de onwetende en onverschillige participanten helpen dus – onbedoeld – mee in de strijd tegen ALS. Onder hen bevindt zich overigens ook modeontwerpster Donatella Versace, die aandacht vraagt voor ‘ASL’ alvorens in stijl te worden natgemieterd door twee modellen. Of zou de Italiaanse modekoningin toch aandacht hebben willen vragen voor American Sign Language?