Jett Rebel en het nut van zijn imago

Zelden lees je een artikel over Jett Rebel waarin niet gemeld wordt dat we te maken hebben met het grootste talent van Nederland. Dat hij een talent is staat vast, maar het grootste? Hoe meet je dat eigenlijk? En waarom schrijft iedereen dat klakkeloos van elkaar over?

In de documentaire Who The Fuck Is Jett Rebel wordt die exacte vraag niet beantwoord, maar het laat weinig te raden over. De documentaire toont hoe het imago van Jett Rebel vakkundig werd uitgedacht. Hoe de naam is ontstaan in september 2012, op een kantoor in Amsterdam. Op datzelfde kantoor zien we een groep marketeers die aan de jongen uitleggen hoe hij sociale media in moet zetten om zijn succes te vergroten. Door elke dag op te schrijven wat hij eet, is de suggestie. Aan het eind van de meeting krijgt het hele team de opdracht om na te denken over ‘een Beyoncé-momentje’.

Jannes Wolters uit Emmen
Dat Jett Rebel en Jelte Tuinstra niet dezelfde persoon zijn, zal niemand verrassen. Zoiets is vrij gangbaar in de muziekwereld. Kraantje Pappie is ook niet dezelfde als Alex van der Zouwen, Mr. Probz is iemand anders dan Dennis Stehr. Alleen Jannes is gewoon Jannes. Voor hem werd namelijk besloten dat ‘jezelf blijven’ de beste marketing is. Met als gevolg dat de artiest Jannes vermoedelijk meer zichzelf is dan Jannes Wolters uit Emmen ooit is geweest.

Wat het geval van Jett Rebel anders maakt, is dat de creatie van zijn imago onderdeel is van datzelfde imago. Het gaat niet zozeer om die beweeglijke jongen met een oorbel en nagellak, maar vooral om het idee dat die jongen iemand anders is dan Jelte Tuinstra. In die zin is de documentaire onderdeel van de marketingcampagne die juist weer het onderwerp is van de documentaire.

Medelijden en bezorgdheid
De uitzending leverde Jett Rebel naast liefde en afschuw vooral medelijden en bezorgdheid op. Velen zagen in de persoonlijkheid van Jelte Tuinstra en het succes van Jett Rebel de juiste ingrediënten voor een dodelijke cocktail, een doorlopend abonnement op alle besloten bijeenkomsten van de club van 27.

Jett Rebel heeft op Facebook gereageerd op al het commentaar. Hij vertelt dat het nogal goed met hem gaat. De reactie wordt afgesloten met: “And if you really wanna get some answers, listen to (zijn album) Hits For Kids.” Waarmee dus ook die reactie weer in het teken staat van promotie. Je vraagt je onwillekeurig af wie die reactie geschreven heeft, Jett Rebel of zijn marketingmanager. Waarna je je afvraagt of het niet precies de bedoeling is dat je je dat afvraagt.

Essentiële schakel
Dit stukje zal vast niet de essentiële schakel zal zijn in de op- of ondergang van Jett Rebel. Vast staat dat ik het niet geschreven had als Jett Rebel enkel een album had uitgebracht. Waarmee bewezen is dat de marketing werkt, mocht iemand daar nog aan twijfelen.

Daar is niets mis mee. Zoals er ook niets mis is met het creëren van een imago. Vrijwel niemand luistert muziek met zijn ogen dicht. Er is altijd ruis; van de muur waarnaar je staart tot het beeld dat je hebt van de uitvoerende artiest. Dan kun je er als artiest maar het beste zorgen dat je zoveel mogelijk zelf bepaalt waar die ruis uit bestaat. Ook daarin zijn Jett Rebel en zijn team met verve geslaagd.