Het verhaal achter ‘de meest racistische reclame ooit’

De Chinese wasmiddelreclame die vorige week het internet over ging als de meest racistische reclame ooit, lijkt bij te dragen aan het antiracismedebat in China. Toen de commercial op Facebook werd geplaatst, ontstond er een wereldwijd consternatie.

De reclame, waarin een wasmiddel dat de huidskleur van een donkere man laat verbleken gepropageerd wordt, is ook in China zelf op commentaar gestuit. Op een forum noemen de meeste gebruikers de commercial ‘racistisch’, ‘verschrikkelijk’, ‘walgelijk’.

Een gebruiker schreef zelfs dat degenen die toegang hebben tot YouTube (de dienst wordt in China geblokkeerd) melding moeten maken van de video vanwege discriminerende inhoud. De Chinezen die de video becommentariëren willen duidelijk maken dat het racisme in de commercial niet tot hun gedachtegoed behoort, maar enkel bij dat van de makers van de video.

Reclames zouden in China – en deze video in extreme – wel vaker racistisch zijn, terwijl uit onderzoek en de reacties op deze commercial blijkt dat het racisme in China juist afneemt. De Chinese bevolking staat meer open voor zowel sociale als werkgerelateerde contacten met mensen van Afrikaanse afkomst.

Qiaobi, de wasmiddelproducent die de reclame heeft laten maken zei eerder dat de buitenlandse critici te gevoelig waren. Inmiddels heeft het bedrijf verklaard racisme sterk te veroordelen en te hopen dat mensen er niet te veel achter zoeken.