Cornald Maas: ‘Elk theater zou verplicht jaarlijks naar Oerol moeten gaan’

Tv-presentator, cultuurcommentator en schrijver Cornald Maas (54) becommentarieert op televisie het Eurovisie Songfestival en maakte afgelopen winter een vijfdelige documentairereeks over Toon Hermans. Sinds 2015 kijkt hij achter de schermen bij bijzondere theater-, muziek- en dansvoorstellingen door heel Nederland met zijn programma Volle Zalen, vanaf oktober weer op de buis bij AVROTROS.

Maas ziet een opvallende trend ontstaan in het hedendaagse theater. “Opvallend is dat steeds meer theater gerelateerd is aan de actualiteiten,” vertelt hij. “Alleen de aanwezigheid van bekende acteurs en actrices lijkt niet meer voldoende te zijn voor het trekken van volle zalen. Maatschappelijk relevante en grensverleggende voorstellingen, met uiteraard de nodige verbeelding, zijn de sleutel tot het bereiken van een breder publiek.”

Maatschappelijke thema’s

Vooral maatschappelijke thema’s werken goed, vindt Maas. “Vorig jaar zag ik Nobody Home, van jonge makers uit Iran, Bosnië en Syrië. Deze voorstelling gaat over hoe het is om als voormalige vluchteling in Nederland te zijn en welke geschiedenis ze met zich meebrengen. Ik vond dat ze een goede balans hadden gevonden tussen ernst en humor.”

Een ander voorbeeld volgens de presentator en cultuurcommentator is Jihad, waarin een groep jongeren uit Almere radicaliseert en de strijd in het verre Syrië aangaat.

Oerol

In de ogen van Maas zouden jonge theatermakers meer kansen moeten krijgen hun kunsten te laten zien in de grotere theaters: “Dat gebeurt tot nu toe eigenlijk vooral bij cabaret en muziek.” Ook heeft hij een advies voor iedere toneelgroep. “Elk theater zou verplicht jaarlijks naar Oerol moeten gaan, om te zien wat daar wordt gemaakt. Het theater en de muziek die je daar ziet, zijn vaak vernieuwender en misschien ook succesvoller dan wat je in de reguliere theaters ziet.”

“Ik ben erg benieuwd naar Kleine Zielen van Toneelgroep Amsterdam, geregisseerd door Ivo van Hove. Dit is het derde deel van een drieluik, geschreven door Couperus, die met zijn werk erg veel over de huidige tijd zegt. Daarnaast kijk ik uit naar Terror, over een gekaapt vliegtuig dat afkoerst op een vol stadion met 70.000 mensen. Moet-ie neergehaald worden of niet? Dit dilemma wordt bijna als in een thriller uitgewerkt.”

“Tot slot wens ik iedereen op de hele wereld toe de voorstelling Mens van Wende Snijders te zien,” vervolgt Maas. “Op een volkomen eigenzinnige manier interpreteert ze teksten van onder anderen Jacques Brel, Dimitri Verhulst en Joost Zwagerman. Confronterend, muzikaal en ongelooflijk goed.”