Spring naar de content
bron: anp

Bob Dylan: de vroege jaren

Dertig jaar na zijn explosieve verschijning op het wereldtoneel treedt Bob Dylan weer op in Nederland. Wat ging er vooraf aan Blowin’ in the Wind? En wat betekende Dylan voor HBS 3? Mythen, kuiven, motors, koffiehuizen en 'babes’: een reconstructie.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Matt Dings

Tientallen CD’s liggen op de houten vloer. De luidsprekers produceren Ballad in Plain D. Leon sluit de ogen en deint zacht mee met de melodie. "Een lied over Suze Rotolo, een liefde in New York, hij staat met haar nog op de hoes van zijn tweede LP." Hij draait het volume weg. "Ken je dit?" In dylanesk timbre gromzingt hij over een land van huilende winden en sneeuwstormen en a true love of mine. "Dat is dus Bonnie Beecher, een van zijn vroegste vriendinnetjes, de Girl from the North Country. Al houden anderen het op Echo Helstrom."

Leon is een liefhebber. Hij knielt neer en laat zijn handen kozend dwalen tussen de muziekdoosjes. "Het gaat over zijn vroege jaren? Daar waren natuurlijk de politieke songs. 'Your sons and your daughters are beyond your command...' Dat was een moment! Een sluimerende subcultuur was tot leven gewekt. Of Let me die in my footsteps, wacht, ik zet 't even op, ik heb het allemaal, ik heb de complete Bob hier, mijn eerste kocht ik in '63, die nam ik toen met een koffergrammofoon en drie halfvertaalde teksten mee naar school voor een spreekbeurt, de klas was sprakeloos… Hoe vindt je dit: 'Stead of learnin' to live they are learning to die.' Ach, schitterend."

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap