Spring naar de content

De wraak van de hongerlijder

In 'Charlie Chaplin, A Photo Diary' staan mooie foto's uit het leven van de meesterregisseur. Maar interessanter is de verdwenen wereld van zijn films, over het conflict tussen haves en have-nots, en de lach gemengd met huiver.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Ron Kaal

De foto's tonen de populairste filmster van die dagen, Charles Spencer Chaplin, een en al warme oogopslag, brede glimlach en parelwitte tanden. Een dandy is het, gekleed in zorgvuldig gesneden donkere pakken of gehuld in witte zomerdracht. Van top tot teen het toonbeeld van welvaart en succes. Een knappe man met kleine voetjes — het exacte tegendeel van zijn filmpersonage, de melancholieke zwerver Charlie Chaplin. 

Hoewel zijn verschijning anders doet vermoeden, is ook de garderobe voor die rol zorgvuldig gekozen. Het kostuum is een combinatie van tegenstellingen. Een te krappe jas gecombineerd met een te wijde broek, de bolhoed van de kleinburger versus de reuzenschoenen van de clown, de linkerschoen aan de rechtervoet en de rechter aan de linker, de neuzen naar buiten. Armoedig maar compleet: het touwtje als riem, het lapje als das, en de wandelstok van de flaneur. Het kostuum lijkt van film tot film hetzelfde, maar de details verschillen. Soms heeft het jasje knopen, soms veiligheidsspelden. Nu eens draagt hij een geruit vest, dan weer uitsluitend een onderhemd. Maar in alle gevallen is de boodschap dezelfde: kleren maken de man. Het personage van de zwerver is een karikatuur van de heer. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap