Spring naar de content
bron: pexels

Kinderlokkers

Dankzij te veel snoep en te weinig beweging is een op de zeven Nederlandse kinderen te dik. Valt daar in luilekkerland iets aan te doen?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Fleur Jurgens

De Consumentenbond wil met stoplichtkleuren op de etiketten van voedingsmiddelen voortaan aangeven hoe gezond de voeding is. Op een pot pindakaas komt een rode 'sticker' die oproept tot 'spaarzaam' gebruik, terwijl een rol fruitbiscuit-jes een gele sticker krijgt en sandwichspread een groene. Etiketten van lekkernijen moeten zo informatiever worden voor de consument, die gezien zijn groeiende omvang — veertig procent van de Nederlanders is inmiddels te dik — best wat selectiever mag zijn met het innemen van voedsel. 

Het Jeugdjournaal opende vorige week met het aangekondigde plan. "Sommige voedingsmiddelen zijn niet goed voor je," legde de presentatrice uit. Vlak voor het Jeugdjournaal was er nog een reclameblok geweest van vijf minuten. Mijn dochter van bijna drie jaar had daar gezien hoe een heerlijk toetje van aardbeien met slagroom in de vorm van een lolly werd gegoten. Een lange rode waterige tong krulde zich om het draagbare en likbare toetje heen. En tijdens het reclameblok even daarvoor had mijn dochter nog geschaterd om de baby van Peynenburg, die kraaiend in zijn wiegje zijn eerste lessen koekhappen kreeg. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap