Spring naar de content

Schrijversland jaaroverzicht: wie deed het met wie? (2)

Het schrijversjaaroverzicht van wie het met wie deed kwam mij op lovende, maar ook afwijzende kritiek te staan. Ene Tinkebell liet op twitter weten dat ik mijn bronnen beter had moeten raadplegen. Er stonden onjuistheden in.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Olga Kortz

Ik gaf Amber-Helena Reisig (die onlangs haar verjaardag vierde, maar haar echte leeftijd verborgen houdt op Facebook en we dus niet anders kunnen dan op de gaafheid van haar gebit afgaan en de schatting maken dat zij tussen de 17 en 19 jaar moet zijn geworden) het advies minder weke slachtoffers uit te kiezen. Een femme fatale mag nergens voor terugdeinzen, als zij een echte femme fatale (en later: oude vrijster) wil worden.

Tinkebell
Tinkebell is voor zover ik het heb kunnen achterhalen een vertrouweling van Amber-Helena (debuutroman verwacht dit voorjaar). Ik raadde in het jaaroverzicht Amber-Helena aan zich te storten op heftige figuren. Zoals Menno Wigman, Joris van Casteren, en nu schiet mij eigenlijk ook David Pefko te binnen. Dan zou ze pas echt storm oogsten. Ik wilde mijn stuk niet baseren op boze tongen en dronkenmanspraat.

Onvolledig
De vermoedens dat Amber-Helena een stel van deze heren (of wellicht alledrie) al eens had weten te verleiden durfde ik niet op te schrijven. Als het er zo zwart op wit staat komt alles toch opeens wat heftiger aan als het over jezelf gaat, ik ken dat gevoel maar al te goed. Uiteindelijk zijn de verhalen wie het met wie doet nooit uit eerste hand. Niemand is er bij in die slaapkamers. Echt factchecken is er niet bij. Tenzij je Sylvie Meis heet en persoonlijk je verhaal wil doen. Maar zelfs dan! Ik wilde de kleine Reisig een beetje sparen. Maar nu een van haar vertrouwelingen mij er op attendeerde dat ik onvolledig was geweest in mijn verslag over haar vriendin, kan ik niet nalaten daar op deze plek melding van te maken.

Thierry Baudet
Thierry Baudet bleek inderdaad geen relatie meer te hebben met de keurige dame die hij lange tijd op zijn Facebookpagina vermeldde als geliefde. Echter: op 31 december is Thierry op Schiphol gesignaleerd. Hij was op weg naar Italië, alwaar hij zijn ex-vriendin om 23.45u zou gaan verrassen. We weten niet in welke toestand (en met wie) Thierry haar aangetroffen heeft, we hopen voor de ex-columnist van NRC dat ze een liefdevolle jaarwisseling beleefd hebben. We raden alle vrouwen wie Thierry onlangs benaderd heeft, voorlopig afstand te houden. Dat hij sterker en socialer deze duidelijke unfinished business achter zich zal laten is nog maar zeer de vraag.

Driehoeksverhouding
Het vriendinnetje van Toine Donk (Das Magazin) liet me per sms weten dat ze genoten had van mijn stuk, dus ik ga er gemakshalve van uit dat ik over hen geen grote onwaarheden heb verkondigd. Ook het verhaal over de driehoeksverhouding van Daan Heerma van Voss, Daniël van der Meer (Das Magazin) en diens kleine zusje die op haar beurt weer verkering heeft met Daan blijft daarmee wat mij betreft overeind staan.

Ik rectificeer alles
Op de rest van de verhalen heb ik geen reacties ontvangen. Een ieder die zich niet herkent in de berichtgeving mag zich tot mij wenden. Ik zal alles rectificeren. Ieder ander die niet geïnteresseerd is in de laatste affaires van de schrijvers heeft opnieuw een kwellende column gelezen.

Maar zoals mijn opdracht luidde: ik moest niet alleen het nieuws van een schrijversdag opschrijven, ik moest ook het gesprek van een schrijversdag behandelen. En schrijvers blijven mensen. Op zoek naar andere mensen. Om van te houden. Mee te vrijen. Om mee te trouwen misschien wel. En weer van te scheiden. En daar gedurende al die periodes schaamteloos over te schrijven.