Spring naar de content

Hoe de apotheek u goed ziek kan maken

Iedereen maakt wel eens een fout. Ook een apotheker. Maar een fout van een apotheker is wel riskant.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Matt Dings

Toen onlangs een chronisch ongerief ineens erg opspeelde, schreef de specialist me een paardenmiddel voor. Het bleek een stootkuur met corticosteroïden (bijnierschorshormonen). Ik schrok daarvan, omdat dit medicijn bekend staat om zijn nare bijwerkingen. Maar bij een korte kuur bleven de effecten doorgaans beperkt, meldde de bijsluiter geruststellend.

Verkeerd etiket
Volgens het etiket van de apotheek moest ik vijf dagen lang vijf maal daags vier tabletten slikken en daarna vijf dagen twee tabletten per dag. IJverig begon ik aan het eerste viertal en nam ik een paar uur later het volgende kwartet in. Twintig tabletten per dag was eigenlijk wel erg veel, realiseerde ik me toen, klopte dat etiket wel? Opnieuw raadpleegde ik de bijsluiter. Bleek dat de apotheek me veel meer tabletten wou laten slikken dan zelfs in de ernstige gevallen als maximale dosis gold.

Terug naar de apotheek. Al snel bleek dat daar het recept van de specialist verkeerd was uitgelegd. Door de apotheker zelf, die zijn etiket tegen het protocol in niet had laten controleren door een collega. Een grote fout, gaf de man toe; er kwam extra werkoverleg om herhaling te voorkomen. Hij maakte zijn oprechte excuses en dankte me voor mijn oplettendheid.

Overdosis
Had ik weinig of veel last gekregen van tien dagen achtereen een fikse overdosis? Dat staat niet vast, maar een blik op het lijstje bijwerkingen in de bijsluiter werkt  als een preview van een horrorfilm. Maag- en darmproblemen, neerslachtigheid, angst, slapeloosheid, zeer sterke benauwdheid, shock, psychische stoornissen: die superstootkuur had ook als een linkse directe kunnen uitpakken.

Fouten met medicijnen komen erg vaak voor. Door verkeerd gebruik van medicijnen belanden er jaarlijks 19000 mensen in het ziekenhuis. Elk jaar komen er 1250 mensen om het leven door onder andere verkeerde medicijnen of foute dosering, concludeert de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie NPCF.

Kortom, een apotheker kan niet oplettend genoeg zijn. Een klant van een apotheek evenmin.