Spring naar de content

Snotaap Tumblr moet bij opa Yahoo gaan wonen

Een vrijplaats op het internet – vol met misfits, dwarsliggers en snotapen – kopen voor een miljard, is dat een goed idee?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Nou nee, daar hangt een doem van mislukken over. Zodra het oude Yahoo deze week bekend maakte dat het de blogsite Tumblr zou gaan overnemen stroomden de gebruikers massaal weg. Wanhopige Amerikaanse tieners dreigen op Tumblr met zelfmoord.

Het lijkt erop dat Yahoo, opgericht in 1994 en dus in internetbegrippen een oude reus op lemen voeten, zich niet goed heeft verdiept in de ware aard van de 100 miljoen aardbewoners die dagelijks en zeer intensief Tumblr gebruiken. Voor die overwegend jonge gebruikers is de site een vrijplaats waar alles mag: schelden, zwijmelen, dromen en praten over seks. Het laatste wat die bloggers willen is, buiten reclame, toezicht van ouders. Dat was nu juist de reden dat ze massaal van Facebook naar Tumblr waren gevlucht.

Opa Yahoo
En dan komt ‘opa’ Yahoo langs en kondigt aan dat je schuilplaats voortaan valt onder een nieuw, ouderlijk, gezag. Met grenzen, familiewaarden en normen. Met reclame voor alles wat je nu zo verafschuwde. Met een verbod op expliciete seks. Een opa die zichtbaar gaat maken wat je tot dusver verborgen wist te houden voor je ouders, broers, zussen en klasgenoten. Het is niet voor niks dat de nieuwe baas van Yahoo al meteen na de overname zei dat Tumblr niet kapot gemaakt zou worden. Maar dat voorspelt ook weinig goeds als je toch al wantrouwig was.

Het probleem met het oude internet (nou, ja, 20 jaar..) is dat het wel heel veel geld heeft (Yahoo verdient nog steeds goud geld als webportaal) maar niet meer het vermogen om de jeugd van deze wereld te bereiken. Die is opgegroeid met het internet als een overal en altijd beschikbaar deel van het leven en gebruikt het op hele nieuwe manieren. Als geheim dagboek en als een plek om stiekem af te spreken. Daaruit ontstaan dan soms succesvolle sites als Tumblr. Dat gezien zijn omvang maar een heel bescheiden winstje maakte van 13 miljoen per jaar, maar wel het tweede thuis was voor veel jongeren. Een huis dat nu is verkocht aan de hoogstbiedende.

Bloggers voelen zich bespied
Je hoeft de duizenden reacties (op Tumblr zelf, maar ook op reguliere nieuwssites) maar te lezen en je weet dat dit gruwelijk mis zal gaan. De bloggers van Tumblr voelen zich voortaan bespied en zullen, handig als ze zijn, op zoek gaan naar een nieuwe, min of meer verborgen, hangplek. Ergens (waarschijnlijk in Amerika) is iemand al bezig met een nieuwe start-up waar de jeugd terecht kan. Tot ook die weer door het oude geld wordt ontdekt.