Spring naar de content

Hoe Australië asielzoekers weert met een stripverhaal

De Australische overheid voert campagne tegen asielzoekers met behulp van een stripverhaal. Onder het motto ‘No way. They will not make Australia home’ probeert de regering asielzoekers te ontmoedigen naar Australië te komen. De campagne lijkt zicht vooral te richten op Afghanen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Eva Bosgraaf

Behalve de strip en de ‘No way’-slagzin gaat campagne vergezeld van een kaartje van Australië met een streep erdoor, om het doel van de actie nog duidelijker te maken.

Wegkwijnen in een opvangcentrum
Het achttien pagina’s tellende stripverhaal is te bekijken op de website van de Australische overheid. De belangrijkste boodschap die de strip uitdraagt is: het is ont-zet-tend gevaarlijk om naar Australie te vluchten, want de risico’s van mensensmokkel zijn niet te overzien. Tekeningen van mensen die ziek of depressief zijn en wegkwijnen in opvangcentra moeten potentiële asielzoekers de lust ontnemen om met de boot naar Australië te komen.

Op de website van het ministerie van Integratie staat onder meer te lezen dat de regels voor migratie vorig jaar zijn aangescherpt. Wie zonder visum naar Australië komt, wordt binnen 48 uur doorgestuurd naar asielzoekerscentra in Papoea-Nieuw-Guinea of het eilandstaatje Nauru.

Legale migratie kan wel, hoor! 
Voorts wordt op de site vermeld dat boten met asielzoekers zullen worden teruggestuurd. De Australische overheid noemt de nieuwe maatregelen noodzakelijk. Door de strengere regels hopen de Australiërs de mensensmokkel te stoppen en zo tevens het aantal doden onder bootvluchtelingen terug te dringen. Op de website staat overigens ook vermeld dat legale immigratie via humanitaire, arbeids- of gezinsherenigingsprogramma’s nog altijd mogelijk is.

Vorig jaar juli, toen de nieuwe Australische wetgeving werd ingevoerd, voerde de overheid al campagne in de landelijke kranten met soortgelijke plaatjes als die van de huidige strip. Dat kostte destijds een slordige drie miljoen dollar. De oppositie bestempelde de campagne als propaganda.