Spring naar de content

Waarom uitgevers meer aan de smartphone moeten denken

Als zestig procent van de lezers van e-books geen e-reader, geen tablet maar een smartphone gebruikt, dan wordt het tijd dat uitgevers zich eens goed gaan bezinnen op de manier om boeken uit te brengen. Het zal waarschijnlijk niet meer lang duren voordat boeken versmelten met de apps die we allemaal op onze telefoon gebruiken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Dat blijkt uit een groot Duits onderzoek waarvan de resultaten deze week naar buiten zijn gebracht. Lezers, en dan vooral jongere lezers, kiezen voor hun e-bookconsumptie steeds vaker de smartphone. Die hebben steeds meer mensen nu eenmaal altijd bij zich. Ook speelt het steeds scherpere en grotere beeldscherm van onze telefoon een rol, al valt het nog altijd niet mee om in de volle zon te lezen. Daarvoor is de met e-ink toegeruste e-reader veel beter geschikt. Toch leest slechts 25 procent van de e-bookers daarop.

Een verbazende 57 procent van de lezers gebruikt voor de dagelijkse dosis belletrie een laptop, en een kleine 50 procent zelfs een desktopcomputer. In de helft van alle Nederlandse huishoudens is nu weliswaar een tablet aanwezig, maar veel wordt er niet op gelezen: dat zal wel met het vaak onhandige (grote) formaat te maken hebben. Onomstotelijk staat echter de opmars van de smartphone als belangrijkste platform voor boeken in de toekomst vast.

Lezen op de telefoon
Dat die populariteit groter is onder jongeren mag geen verbazing wekken, evenmin als het feit dat vrouwen meer lezen: dat deden ze ook al in de tijd van het papieren boek. Vrouwen lezen vooral belletrie op hun telefoontje, dat trouwens steeds minder functioneert als telefoon, maar een centraal communicatiekanaal is geworden voor all vormen van vermaak, inclusief lezen. Geen wonder dat er nu al uitgevers zijn die daarop inspelen. Met kortere romans (dat heette voorheen een novelle) en met korte verhalen, hapklare brokjes voor de snel afgeleide lezers.

Opvallend is verder in het recente onderzoek de toenemende populariteit van reisgidsen op de smartphone. Verwondering hoeft dat niet te wekken, want wie gaat er tegenwoordig nog op vakantie zonder zijn telefoon? Daar valt voor de uitgevers nog wel een inhaalslag te bewerkstelligen, want de reisgids zoals die altijd bestond is één op één digitaal overgezet eigenlijk niet bruikbaar. De reisgids van de (digitale) toekomst zal vermoedelijk meer gaan lijken op een app. Met duidelijk onderscheiden functieknoppen en betere zoekmogelijkheden. Dat geldt natuurlijk ook voor andere gidsen voor natuur en wetenschap.

Verdwijnt het ‘traditionele’ e-book?
De tijd lijkt niet ver meer dat het ‘traditionele’ e-book verdwijnt en plaatsmaakt voor een zelflezende app waarvoor je verder geen e-readersoftware meer nodig hebt. En die het natuurlijk doet op alle platformen die we tegenwoordig gebruiken voor het lezen: op je telefoon, je e-reader, je tablet en je gewone computer. Een mooie uitdaging voor ontwikkelaars. En natuurlijk voor uitgevers, die op een hele andere manier over boeken zullen moeten nadenken.