Spring naar de content

De invasie van de beeldschermomnivoor. Is het einde van de tv nabij?

Meer dan de helft van de Amerikaanse jongeren tussen de veertien en vierentwintig jaar kijkt films en series niet meer op de televisie maar op een laptop, smartphone, tablet of spelcomputer. Dat heeft Deloitte geconcludeerd na een onderzoek naar het kijkgedrag van tweeduizend deelnemers.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

Maar liefst 56 procent verkoos andere apparaten boven het televisiescherm; voor het eerst is een minderheid aan de beeldbuis verknocht. De mate waarin het tv-scherm nog het populairst is, hangt samen met leeftijd.

Van de groep zogeheten millennials, die tussen de vijfentwintig en vijfendertig jaar oud zijn, heeft een kleine minderheid (47 procent) een niet-televisie-voorkeur, van de deelnemers ouder dan vijfendertig geeft het overgrote deel nog de voorkeur aan de vertrouwde beeldbuis.
De beelschermomnivoor lijkt de strijd op termijn te gaan winnen. Ook de populariteit van streaming services is flink gegroeid, van 17 procent in 2012 tot 32 procent in 2013. Hiervoor wordt nog wel voornamelijk de televisie gebruikt.

Veranderingen in het televisielandschap
De televisie verliest urgentie, en televisieprogramma’s dus ook. De BBC speelde daar al handig op in door de jongerenzender BBC Three alleen nog online aan te bieden. En ook Nederlandse zenders zouden dit bij heroriëntatie in hun oren moeten knopen.

De Raad voor Cultuur adviseerde gisteren aan Sander Dekker om de publieke omroep open te stellen aan televisiemakers van buiten. De omroepen hebben niet langer recht op zendtijd en een gegarandeerd programmabudget, maar moeten zich omvormen tot productiehuis. Voor elk genre wordt een hoofdredacteur aangesteld die moet beslissen wat er uiteindelijk op Nederland 1, 2 en 3 wordt uitgezonden. Nieuws en belangrijke evenementen blijven wel gegarandeerd zendtijd krijgen.
Ook vindt de Raad dat omroepen innovatiever moeten inspelen op het moderne tv-kijken, zoals bijvoorbeeld Netflix en HBO dat aanbieden.

Frank Verhoef schreef onlangs op deze site dat Nederland 3 net als BBC Three misschien beter af is online: “Nederland 3 kwakkelt sinds De Wereld Draait Door is verhuisd naar Nederland 1, en een net wegbezuinigen levert veel geld op voor kwaliteitsprogramma’s op de resterende twee netten. En is het jongere publiek van Nederland 3 niet ook veel meer online te vinden dan in de huiskamer? De BBC heeft dé oplossing voor de bezuinigingen al gevonden. Nu de hoge heren in Hilversum nog.”

Inderdaad, nu de hoge heren in Hilversum nog. Want over niet al te lange tijd is de televisie een artefact uit het verleden.