Onderzoek: luisteren naar liedteksten over alcohol maakt u dorstig

Als je zingt of rapt over je luxeleven als popster kunnen drankmerken niet ontbreken in je lyrics. Kesha doet het met Jack Daniels, 50 Cent met Bacardi en sterrenkoppel Beyoncé en Jay Z met J’s geliefde Armand de Brignac Champagne. En nu hebben Amerikaanse onderzoekers een verband gevonden tussen adolescenten die naar deze muziek(teksten) luisteren, en (excessief) drankgebruik.

Een gemiddelde jongvolwassen Amerikaan is zo’n 2,5 uur ‘blootgesteld’ aan populaire muziek, waarin gemiddeld 14 keer wordt gerefereerd aan alcoholische consumptie en waarin gemiddeld 8 keer een drankmerk voorbijkomt.

Ad random selecteerden onderzoekers van Dartmouth College en de University of Pittsburgh 3.422 personen in de Verenigde Staten tussen de 15 en 23 jaar voor een telefonische enquête. 2.541 daarvan deden mee aan een vervolgtest, waarin ze werden ondervraagd over hun luistergedrag en hun alcoholconsumptie.

De uitkomst: zij die in hoge mate ontvankelijk waren voor ‘alcoholmuziek’, hadden drie keer meer kans om te drinken (het is Amerika, hè?), en twee keer meer kans om te binge drinken (excessief drinken) dan de groep die nauwelijks naar muziek luisterde waarin alcohol werd gepredikt. En degenen die zich tenminste één drankmerknaam konden herinneren van eerder beluisterde muziek, bleken een nog groter risico te lopen om een flinke drankgebruiker te worden.

Als het (al dan niet bewust) luisteren naar alcoholgerelateerde merken zou aanzetten tot kopen, is het effect van deze ongevraagde reclame een grote ontdekking. Al is tot op heden nooit bewezen dat subliminale (waarneming onder de waarnemingsdrempel van het bewustzijn) reclame ineffectief is, dit onderzoek van Dartmouth College en de University of Pittsburgh lijkt het tegendeel te bewijzen.

Rest ons alleen nog de vraag over de kip en het ei. Luistert de jeugd naar muziek die aansluit op hun belevingswereld, of worden zij beïnvloed door de muziek waarmee ze in aanraking komen? Daar doet het onderzoek helaas geen uitspraken over.

Meer leuke content? Like ons op Facebook