Spring naar de content

Terugkijken: hoe de levensmiddelenindustrie consumenten misleidt met ‘bewuste keuzes’

De feestdagen in december zijn niet goed voor uw postuur. Daarom let u deze dagen extra op bij de aankopen die u doet. Bijvoorbeeld door producten te kopen die zijn voorzien van het gezondere keuze– of bewuste keuze-logo, u weet wel, die met de ‘groene’ en blauwe vinkjes.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: De Redactie

Maar waar staan die goedkeurende vinkjes eigenlijk voor en vooral: wie is de initiatiefnemer van die logo’s? Precies, de voedingsmiddelenindustrie zelf. Wie meebetaalt kan zo’n vinkje krijgen, de rest niet. En zo kan het dat er in de supermarktschappen cola light staat van Coca Cola die minder calorieën bevat dan de light-variant van Albert Heijn, maar dat alleen laatstgenoemde het felbegeerde vinkje bevat.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Ronduit misleidend dus, laat Arjen Lubach nog eens treffend zien in zijn wekelijkse tirade-hoogtepunt van Zondag met Lubach. Vooral schrijnend is een quote die hij aanhaalt waarin wordt uitgelegd waarom wij geen vergelijkbaar stoplichtsysteem als in Engeland hebben om aan te geven hoeveel goede en slechte stoffen er in producten zitten. Plannen om dit op Europees niveau te regelen gingen niet door ‘onder druk van de levensmiddelenindustrie’, die ‘zeker 1 miljard euro uittrok’ om het plan te dwarsbomen.

Dat was in ieder geval een bewuste, maar waarschijnlijk niet de gezondere keuze…

Lees een uitgebreid interview met Arjen Lubach in ons dubbeldikke winternummer dat nu in de winkels ligt en hier digitaal te lezen is.