Spring naar de content

Waarom het verdienmodel op het internet op instorten staat

Uitgevers wereldwijd moeten zich gaan bezinnen op nieuwe manieren om geld te verdienen met hun online aanwezigheid: als gevolg van het toenemend gebruik van ‘adblockers’ (software die de advertenties onzichtbaar maakt) staat het traditionele verdienmodel op internet letterlijk op instorten. Dat blijkt uit een deze week verschenen rapport van de firma’s PageFair en Adobe. Het laatste jaar is het gebruik van adblockers wereldwijd met 41 procent gegroeid.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Vooral uitgevers van kranten en tijdschriften ervaren het internet als een spagaat. Enerzijds kunnen zij het zich niet veroorloven er niet op te verschijnen, anderzijds weten zij dat gebruikers niet gaan betalen voor hun publicaties. De enige mogelijkheid die zij hebben is het plaatsen van vaak hinderlijke advertenties als pop-ups en banners. Die worden nu in toenemende mate ‘weggepoetst’ door de adblockers als AdBlock Plus en PageFair waarvan inmiddels honderden miljoen mensen gebruik van maken, ook en juist op hun smartphone.

Volgens topman Sean Blanchfield van PageFair is het nu al zover dat het verdienmodel waarop het vrije, open internet is gebaseerd, bedreigd wordt. Uitgevers lopen nu al miljarden mis aan gederfde advertentie-inkomsten, en dat zal volgens hem de komende jaren exponentieel groeien. Volgens PageFair en Adobe was het verlies in 2015 al 21,8 miljard dollar en zal dat in 2016 oplopen tot 41,1 miljard dollar. Ook al omdat dit najaar gebruikers van iPhones de mogelijkheid krijgen advertenties automatisch te weren.

Critici verwijten bedrijven als PageFair en AdBlock overigens een dubbele agenda: zij laten de advertenties in beginsel niet door maar bieden wel aan bedrijven de mogelijkheid zich ‘vrij te kopen’: annonces van die bedrijven zijn (tegen betaling) dan wel te zien. Microsoft en Amazon hebben dat bij AdBlock ook daadwerkelijk gedaan. AdBlock en PageFair hebben dus hun eigen verdienmodel gevonden op het internet, ten koste van (onder andere) de uitgevers.

De penetratie van de advertentieremmers verschilt sterk per land. Koploper is Duitsland waar 18 miljoen gebruikers ervoor zorgen dat 25 procent van alle online-advertenties niet meer wordt gezien. Niet verwonderlijk dat in dat land recent een rechtszaak tegen AdBlock is aangespannen door twee grote uitgevers. AdBlock (een Duits bedrijf) won de zaak. In Nederland weren 2,2 miljoen gebruikers van diverse advertentieremmers ongeveer 14 procent. Daarmee lopen we zelfs nog achter bij de Verenigde Staten dat op respectievelijk 43 miljoen en 15 procent staat. Daar is het afgelopen jaar de grootste groei te zien geweest.

Onderwerpen