Spring naar de content

Waarom Apple van advertenties af wil

Deze week lanceerde Apple een nieuw besturingssysteem voor iPhone en iPad, tot grote ergernis van uitgevers. In iOS 9 kunnen namelijk advertenties worden geblokkeerd door de gebruiker. Het besturingssysteem staat adblockers toe, en biedt zelfs de mogelijkheid intern reclame-uitingen te blokkeren op webpagina’s. Apple doet zijn gebruikers een plezier, maar tegelijkertijd een rechtstreekse aanval op concurrent Google, die momenteel het meeste geld verdient aan online reclame. De enige reclames die buiten schot blijven, zijn die van Apple zelf. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Adblockers voor de desktop-pc hebben het laatste jaar een grote vlucht genomen. Surfers op het internet kunnen er de popups, banners en billboards als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Het surfen gaat sneller en overzichtelijker. Daar is iedereen blij mee, behalve dan de adverteerder, en vooral de uitgever, voor wie het de enige mogelijkheid is nog een beetje te verdienen aan de content die zij verder gratis aanbieden. In sommige Europese landen heeft meer dan 30 procent van de computeraars een of meer adblockers geïnstalleerd. In Nederland was dat overigens in augustus slechts 14 procent, maar dat zal gezien de vele publiciteit over het onderwerp inmiddels flink opgelopen zijn.

Aanvankelijk waren de adblockers vooral gericht desktops, maar omdat wij steeds meer tijd doorbrengen op onze smartphones, verschuift de aandacht van software-ontwikkelaars. Sinds deze week heeft Apple met zijn iPhone de eerste stap gezet. De blockers zijn inmiddels te vinden in de Apple AppStore, betaald, dat wel. De app Peace staat in de Amerikaanse App Store inmiddels op de eerste plaats van de ranglijst. Apple-topman Tim Cook zei eerder dit jaar dat de bedrijven achter de advertenties ‘alle informatie over de gebruiker opslurpen om er geld aan te verdienen. Zo’n bedrijf wil Apple niet zijn’.

Google wil dat wel, het is de bestaansgrond van dat bedrijf. Verreweg de meeste smartphones zijn uitgerust met Google’s Android-besturingssysteem. In Google’s Playstore zul je dan ook vergeefs zoeken naar adblockers, die heeft het bedrijf in 2013 verwijderd. Handige gebruikers kunnen op hun Android-toestel wel degelijk een adblocker installeren maar moeten dat doen buiten de Playstore om en dienen veiligheidsinstellingen te wijzigen. Niet veel mensen kunnen of willen dat. Dus zullen de advertenties op de meeste smartphones gewoon blijven verschijnen.

Niettemin is deze stap van Apple voor uitgevers en adverteerders een harde klap in het gezicht. Zij liepen al veel geld mis (vorig jaar naar schatting 22 miljard dollar) omdat steeds meer computergebruikers reclamevrij surfen, en nu volgt ook de o zo populaire smartphone. Willen uitgevers met hun advertenties iPhone-gebruikers blijven bereiken, dan zit er maar een ding op: zij moeten een Apple-app maken met daarin door Apple zelf goedgekeurde mogelijkheden om daarin betaalde advertenties op te nemen. En laat dan nu precies zijn wat Apple wil.