Spring naar de content

De zoen tussen Poetin en Wilders: aanstootgevend of shock value?

Reclamebureau Exterion besloot zondag dat de campagneposter van de Jonge Socialisten om voor te stemmen bij het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne te aanstootgevend was. De poster komt daarom niet in abri’s en stations van de NS te hangen. Zoiets heet toch shock value?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Door Postma

Graffiti op Berlijnse Muur, bron: Bundesarchiv/Wikimedia Commons

De geweigerde poster toont de zoenende Geert Wilders en Vladimir Poetin. Het plaatje moet uitdragen dat de boodschap dat Poetin en Wilders in één bed foute boel is. De poster werd ontworpen door Arjan van Egdom en is gebaseerd op de beroemde graffititekening van Brezjnev en Honecker die op de Berlijnse muur stond. De kus op deze afbeelding werd het symbool van een bijzondere broederschap tussen socialistische staten.

YouTube screenshot
Screenshot YouTube

De NS beschouwt de stations als ruimte waarin iedereen zich op zijn gemak moet voelen en neemt daarom het advies van Exterion om de poster niet te plaatsen over. Renée van den Kerkhof maakte een nieuwe poster waarop Wilders en Poetin alleen hun hoofden liefelijk bij elkaar hielden, maar ook deze werd geweigerd. Een derde versie, van Schots Design – zonder zoen – werd uiteindelijk goedgekeurd.

YouTube screenshot
De goedgekeurde poster. Schots Design

Voorzitter Bart van Bruggen van de Jonge Socialisten reageerde verbaasd op de weigering. Zo liet hij aan de NOS weten: “Het lijkt wel of NS banger is voor de KGB dan voor het verlies van de vrijheid van meningsuiting.”

Opvallend is het blog van JS-bestuurslid Lieke Kuiper van 26 februari. Hierin levert zij kritiek op onder andere het seksisme in de campagnes van de inmiddels veel bekritiseerde en bejubelde reclames van SuitSupply:

“Dan rest de vraag, waarom? Is het reclamebureau van SuitSupply zo door z’n ideeën heen dat ze geen andere mogelijkheid zagen dan een eerder bekritiseerde campagne dunnetjes over te doen? Denken ze dat shock value anno 2016 genoeg is om kleding te verkopen?”

Bevat een poster met twee zoenende politici dan geen shock value om kiezers te trekken? Voor de Jonge Socialisten heeft de kritiek op de poster in elk geval voor veel media-aandacht gezorgd. De partij belooft binnenkort met een eigen actiepagina te komen, met het verhaal achter de posters.