Spring naar de content

Uitsluitend homo’s op de L’HOMO? En alle Brokeback Mountain-dvd’s in de vuurkorf

Maandag werd de nieuwe L’HOMO onthuld, het nichtje van LINDA. Voorop zoent BNN-presentator Jan Versteegh, in oranje slip, zijn naakte collega Tim Hofman in de Curaçaose branding. De Heath Ledger en Jake Gyllenhaal van de Benedenwindse Eilanden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Kevin van Vliet

Jan en Tim waren heel vaak naar de sportschool gegaan, vertellen ze in the making of, en hadden al eens met elkaar gezoend op de gay pride, dus die shoot zat wel snor. Aan de beelden te zien werd er weinig gegiecheld en namen beiden BN’ers hun rol – die van lustobject – uiterst serieus. Er vond ook reflectie plaats. ‘Je bent wel echt een man-man, maar je zoent als vrouw,’ zei Tim tegen Jan. Lang leve de homo-emancipatie, denk je dan. (En wee de commercialisering ervan, maar da’s weer een heel andere discussie.) Twitter veranderde maandag echter eventjes in een meldpunt Stop Foutieve Beeldvorming van Gays.

‘Een oppervlakkig heteroseksueel prestigeproject,’ tweet Bart. Elsbeth vindt het prachtig, maar snapt ook weer niet heel goed waarom er twee hetero’s op de cover staan. Neeltje heeft wel een vermoeden: ook meisjes moeten het tijdschrift kopen. En Dutchdude070 opperde een wild ideetje: twee homo’s op de cover van een homoblad.

Als je vindt dat tongende covermodellen van een populair homomagazine het uitsluitend met mannen mogen doen in hun vrije tijd, want dat impliceer je zo, ten behoeve van de beeldvorming, dan vind ik dat de gehele westerse consumptiemaatschappij zich consequent moet opstellen. Een aanzienlijk deel van de Amerikaanse porno-industrie kan worden opgedoekt en alle dvd’s en blu-rays van Brokeback Mountain en Milk (waarin Ledger, Gyllenhaal en Sean Penn bekende en minder bekende homo’s spelen) flikkeren we plenair in een grote vuurkorf. En dan laat ik al die homoseksuele acteurs die met vrouwen zoenen voor de camera nog coulant achterwege.

cover_hpNRC Handelsblad-columnist Hans Beerenkamp poneerde een interessante stelling: is de hetero-acteur die de homoman speelt zoiets als blackface? Het antwoord gaf hij zelf.‘Je eigen grenzen spelenderwijs verkennen is iets anders dan uit liefdadigheid meer begrip vragen voor de Andersgeaarde Medemens. Die kan dat heel goed zelf doen, inderdaad. Dus toch een beetje blackface.’

Wie in Jan en Tim valse nichten, of schijnhomoseksuelen, ook goed, ziet, gaat aan de strekking van de L’HOMO voorbij. Deze jaarlijkse special – die een succes bleek toen covermodel Arie Boomsma door zijn pikante shoot werd ontslagen bij de EO – is geen lijfblaadje voor en door homomeneren, maar een themaglossy. En als ik schrijf dat je zoiets als een hectometerpaaltje van de homo-emancipatie kunt zien, dan bedoel ik te zeggen: dit tijdschrift had geen uitgever in de jaren tachtig durven uitgeven, laat staan met een zoenende Adam Curry en Erik de Zwart op de cover. Een cover moet verkopen, een film als Brokeback Mountain moet verkopen. En als modellen of acteurs hun rol in de totstandkoming daarvan niet afwijzen met een ‘wat denk je zelf?!’ dan lijkt me dat eerder iets positiefs dan iets negatiefs.

De klagende Twitteraars kunnen de L’HOMO kopen in de winkel. Ergens achter de cover interviewt scenarist Frank Houtappels stylist Fred van Leer. Zij zijn beiden van de herenliefde.

Een storm in een glas water, dunkt me. Weet je wat pas vreemd is aan die cover? Dat de hand van Jan polsloos is bevestigd aan het hoofd van Tim.