Waarom u whisky en whiskey niet met elkaar moet verwarren

De populariteit van whisky is de laatste tien jaar sterk gegroeid. Whisky is booming, en het krijgt steeds meer aandacht. Waar komt de populariteit vandaan? En waar staat Nederland als whiskyland? En de belangrijkste vraag in menig pubquiz: wat was nu ook weer het verschil tussen whiskey en whisky?

Gechargeerd gezegd hielden wij Nederlanders eerst van jenever, maar de lust voor het doorzichtige goedje is tanende. Sinds een paar jaar genieten we weer van gin-tonics. Daarnaast is whisky in opkomst. We produceren het goudkleurige drankje niet in overvloed, maar de drank wordt de laatste jaren steeds populairder. Dat komt volgens whiskydeskundigen vooral door de lage prijs van de drank.

Zes miljoen liter whisky

Wereldwijd gezien staat Nederland op de zeventiende plek op de ranglijst van importlanden van Schotse whisky, blijkt uit cijfers van de Scottish Whisky Association. Onze import is de laatste jaren zelfs verdubbeld: van ongeveer drie miljoen liter in 2009 tot bijna zes miljoen liter LPA (Liters Pure Alcohol, de maatstaf voor whisky) in 2015.

Ook is onze whiskyconsumptie de laatste jaren gestegen. Waar we in 2010 ongeveer 93.000 hectoliter consumptiewhisky kochten, ligt er in 2016 ruim 108.000 hectoliter aan whiskyflessen in onze mandjes.

39 flessen per seconde

Al kan onze whiskymarkt zich natuurlijk amper meten met bijvoorbeeld de Schotse. Die industrie in de Hooglanden is namelijk de belangrijkste economische levensader voor het Verenigd Koninkrijk. De Schotse whiskyeconomie draagt namelijk voor 5 miljard pond bij aan de Britse economie. De whiskyexport draagt daar voor 4 miljard pond aan bij. Er worden volgens de Scottish Whisky Association iedere seconde 39 whiskyflessen verscheept voor een gemiddeld bedrag van 127 pond.

Wij Hollanders importeren daar slechts voor 106 miljoen euro van. In Nederland wordt sinds een jaar of twintig whisky gestookt en op dit moment telt Nederland ongeveer 35 whiskydestilleerderijen. ‘We’ zijn daarmee nog een kleine speler op de whiskymarkt, maar ook het aantal whiskystokers is groeiende.

Geografie

En kom bij de whiskystoker niet aan met de aloude pubquizvraag ‘is het whisky of whiskey?’. Dat is vooral in Schotland heiligschennis, terwijl het verschil berust op geografie.

De naam van de drank stamt af van het oud-Keltische woord usquebaugh. In het Schots-Keltisch is het uisge beatha en in het Iers-Keltisch is het uisce beatha. De Ieren vertaalden door de eeuwen heen het woord whiskey anders uit het Iers-Keltisch, dus kreeg de Ierse benaming een extra ‘e’. In de Verenigde Staten kennen ze het drankje ook onder deze naam. Dat is omdat Ierse migranten het drankje en hun schrijfwijze meenamen naar de andere kant van de oceaan. Hierdoor kent de Amerikaan het gouden levenswater enkel als whiskey.

Inmiddels kunnen we stellen dat de kwaliteit van de Schotse whiskygrootmacht aardig is verbeterd en dat we in ons kikkerlandje ook steeds meer de geneugten proeven. Al kunnen we altijd meer leren over het drankje. Dit kan tijdens normale proeverijen, maar het het Schotse whiskymerk Glenfiddich organiseert de komende maanden virtuele proeverijen in verschillende Nederlandse theaters.

Tijdens deze negentig minuten durende virtuele whiskyreizen – aan de hand van verhalen van Glenfiddich’s eigen whiskyambassadeur Tony van Rooijen – gaan liefhebbers van de Schotse lekkernij mee op reis langs prachtige beelden met persoonlijke verhalen van Tony.

De locaties en datums zijn hier te vinden.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Deze post is tot stand gekomen in samenwerking met Glenfiddich.

Deze post is tot stand gekomen in samenwerking met Glenfiddich.