Spring naar de content
bron: Sabrina Bongiovanni

‘Ik distantieer me van de hitsigheid rondom de familie Holleeder’

Vandaag gaat het toneelstuk Judas, naar de gelijknamige bestseller van Astrid Holleeder, in première. Maar zit Nederland eigenlijk wel te wachten op nog meer Holleeder? We belden met de regisseur van het stuk, Johan Doesburg. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Max Van Rij

Hebben we onze portie Willem Holleeder inmiddels niet gehad?

“In deze voorstelling zal Willem Holleeder zelf niet op het toneel aanwezig zijn, maar concentreren we ons op vier vrouwen rondom Willem Holleeder. Dat zijn zus Astrid, zus Sonja, hun moeder en Astrids dochter. Desalniettemin is zijn aanwezigheid voelbaar en kan hij ieder moment binnenlopen. Hij hangt als het ware als het zwaard van Damocles boven de voorstelling. Publiek dat komt voor een avond vol geweld en Pistolen Paultjes zal bedrogen uitkomen.”

Waar gaat het stuk dan wel over?

“Het draait om het psychologische proces een familielid te verraden van wie je enerzijds houdt, maar die je tegelijkertijd vreest en verafschuwt. Ik zie de familie Holleeder als een clan. Binnen de clan gelden andere normen en waarden waaraan je jezelf niet zomaar kan onttrekken. Realiseer je daarbij goed dat je als onderdeel van de clan een gevangene bent en niet zomaar kunt wegkomen. De geschiedenis van de Holleeders leert dat zodra je jezelf probeert los te weken, je het bijna altijd met de dood moet bekopen. In de voorstelling zien we hoe de beslissing van Astrid Holleeder om met de politie te gaan praten tot stand komt en hoe zij de andere leden van de clan moet zien te overtuigen. De familie maakte zelf ooit de vergelijking met het verwijderen van een gezwel in de clan. Als iemand kanker heeft, laat die zich toch ook behandelen? Vervolgens hoop je maar dat het goed afloopt.”

Wat had u gedaan als u in de schoenen van Astrid of Sonja had gestaan? 

“Ik weet het niet… Uit wanhoop zou ik het heft misschien in eigen handen hebben genomen. Ik was denk ik tot moord overgegaan.”

Is Astrid Holleeder zelf nog betrokken geweest bij de totstandkoming van het theaterstuk? 

“Astrid Holleeder heeft een auditie bijgewoond. We werden het er toen snel over eens dat Renée Fokker (onder meer bekend van de RTL 4-serie Vrouwenvleugel) de hoofdrol op zich moest nemen. Daar voelde Astrid zich mee verwant en ook Renée voelde de klik. Daarnaast heeft Astrid Holleeder het script (geschreven door Sophie Kassies) goedgekeurd.”

Wordt het verhaal van Astrid Holleeder met deze voorstelling commercieel uitgebuit? 

“Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat vinden, maar ik ben zelf niet bezig met commercie en weet niet eens hoe dat werkt. Ik distantieer me van de hitsigheid rondom de familie. Zo volg ik de rechtszaak van Willem Holleeder bijvoorbeeld amper. Mijn uitgangspunt is dat ik echt in de mens Astrid Holleeder geloof.

“Ik zie het bovendien als de taak van het theater om verhalen met morele implicaties te vertellen. In al mijn voorstellingen vindt een onderzoek naar moraliteit plaats. Bij Judas is dat niet anders.”

‘Judas’ draait nu in het theater.