Hoe Lidl het supermarktwezen vergroent

Jan Smit 27 sep 2018 Leven

Prijsvechter Lidl is hard op weg de meest duurzame supermarkt van ons land te worden. Het geheim van de grootgrutter? Klanten kopen automatisch verantwoorde producten, zonder er erg in te hebben. ‘Biologisch? Daar let ik niet op.’

Oirlo, vlakbij Venray, een warme donderdagochtend eind juli. Aan een achterafweggetje tussen vergeelde weilanden en maisakkers staat ineens een futuristisch glazen gebouw. Een fremdkörper vergeleken bij de grote kippenboerderijen waar het in deze streek van wemelt – anders dan veel mensen denken is niet Barneveld, maar Venray met zijn ongeveer 3,7 miljoen kippen hét pluimveecentrum van Nederland.

Een fruitkweker? Een verdwaald ICT-bedrijf? Nee. In grote buitenverblijven aan de voorkant lopen kippen, zien we wanneer we de nagenoeg lege parkeerplaats oprijden. Welkomstbordjes die leiden naar de ingang bevestigen dat we hier aan het juiste adres zijn: dit is het domicilie van Kipster, de – volgens de oprichters – meest duurzame boerderij voor legkippen ter wereld.

Achter de grote glazen wanden in de bezoekersruimte huppelen nog veel meer hennen, druk met het pikken van de tarwekorrels die zojuist in de vier grote binnenruimtes zijn gestrooid.

Hè, wat is dat! Veel van de dieren hebben kale plekken. Vooral achter op hun rug en nek. Maar dat was nu toch juist het lot van de legbatterijkip? Uit verveling pikten de dames zichzelf en elkaar helemaal kaal.

“Komt door het voer,” verklaart een medewerkster die ons binnenlaat en alvast een kleine rondleiding geeft. “De kippen krijgen bij ons voornamelijk reststromen – oud brood, afval van bakkers, eierschalen, zonnebloemschroot. Plus een beetje tarwe. Daardoor is hun mest nogal dun. Het gaat aan de veren kleven. En kippen zijn hygiënische dieren. Ze pikken zichzelf en elkaar helemaal schoon. Dat zorgt soms voor kale plekken. We zijn druk bezig om te kijken wat we daaraan kunnen doen.”

Het hele artikel leest u op Blendle.
Bent u geïnteresseerd in meer artikelen van 
HP/De Tijd? Lees ze hier in onze gloednieuwe app.

Reageer op artikel:
Hoe Lidl het supermarktwezen vergroent
Sluiten