Drie uitgevers ontleden het boekenvak

Van 10 tot 14 oktober vindt de jaarlijkse Frankfurter Buchmesse plaats. Ondertussen is de Nederlandse boekenmarkt in tien jaar tijd met twintig procent gekrompen. Hoe stellen uitgeverijen zich hiertegen teweer? Uitgevers Oscar van Gelderen (Lebowksi, onderdeel van Overamstel), Joost Nijsen (Podium) en Mizzi van der Pluijm (Pluim) over het boekenvak. ‘Uitgevers moeten nu veel meer als agent, manager, spindoctor, adviseur en therapeut opereren.’

Is het einde van het literaire tijdperk in zicht? Als je kijkt naar de Bestseller 60, zie je nog heel weinig echte literatuur.

Mizzi van der Pluijm: “Ik denk dat dat vooral een gevolg is van het feit de bestsellerlijst twintig jaar geleden altijd met de hand werd gemaakt door boekhandelaren, en die kozen vooral literatuur. Terwijl nu alleen de Donald Duck en schoolboeken buiten beschouwing worden gelaten; de rest staat erin. Ik denk dat er daardoor een verkeerd beeld ontstaat van hoe literatuur het doet.”

Joost Nijsen: “Ik heb het niet onderzocht – die officiële Bestseller 60 bestaat overigens pas vijftien jaar – maar mijn indruk is wel dat fictie is teruggelopen. Daar zijn allerlei uitzonderingen op, zoals de nieuwe van Arnon Grunberg en De acht bergen van Paolo Cognetti; die bereiken nog een heel groot publiek. Maar ik denk wel degelijk dat de honger naar non-fictie in de samenleving op dit moment veel groter is dan die naar fictie. Helaas, want een wereld zonder bellettrie is een wereld zonder verbeelding.”

Oscar van Gelderen, via Skype: “Ja, dat lijkt me zonneklaar. Ik denk dat het voornaamste probleem is dat de media die vroeger heel belangrijk waren voor het verkopen van fictie, de traditionele kranten zoals NRC Handelsblad en de Volkskrant, minder impact hebben op de verkoop. En de media die wel invloed hebben op de verkoop, zoals de talkshows, zijn niet geïnteresseerd in fictie. Die vragen ook altijd naar het autobiografische element in fictie.”

Waarom lijkt de behoefte aan literatuur af te nemen?

Nijsen: “De literatuur is zo langzamerhand een heel oude kunstvorm, dus de romantiek begint een beetje te eroderen. En entertainment is alles nu. Wij moeten echt vaak met televisieredacties discussiëren over of ze een romancier willen uitnodigen, en dan is het bijna altijd een onderhandeling of een dealtje over of een auteur een autobiografische dimensie uit zijn roman naar voren kan halen. En de klassieke boekenprogramma’s zijn natuurlijk verdwenen. Dat is heel erg jammer. De hele cultuur is op het moment gericht op personality.”

Het hele artikel leest u op Blendle.
Bent u geïnteresseerd in meer artikelen van 
HP/De Tijd? Lees ze hier in onze gloednieuwe app.

Reageer op artikel:
Drie uitgevers ontleden het boekenvak
Sluiten