Een halve kliko plastic per maand in mijn eentje! Dat moet anders.

Alexandra Besuijen neemt wekelijks de wereld van mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze slechte voornemens, plastic rietjes en trends in 2019.

Slechte voornemens

Het nieuwe jaar was nog geen minuut oud, of ik had mijn eerste voornemen al gebroken. Ik had sigaretten meegenomen om klokke twaalf er eentje te kunnen opsteken, maar niet gedaan. Geen trek in.

Maar roken is toch geen goed voornemen, zal je denken en dat klopt. Ik heb voor dit jaar uitsluitend slechte voornemens. Roken, meer drinken, meer pizza, minder naar de sportschool, meer me druk maken om totaal onzinnige dingen en andere zaken die ik liever voor mezelf hou. Dat klinkt heel puberaal, maar er zit een idee achter. Kijk, als je een braaf voornemen hebt, zoals bijvoorbeeld niet meer roken en je doet het tóch, dan ben je niet alleen slecht bezig, maar je hebt ook nog eens het schuldgevoel dat je een slappe trut bent. Neem je je juist voor om allemaal slechte dingen te doen en je doet ze níet, dan ben je weliswaar nog steeds een slapperd, maar in elk geval wel een gezónde slapperd. En doe je ze wél, dan heb je een leuke tijd. Ha! Mij krijgen ze niet gek!

Maar zonder dollen: januari is wel zo’n beetje de slechtste maand om aan goede voornemens te doen, vooral op gezondheids- en sportief vlak. De vrolijke feestdagen zijn voorbij, het is grijs en donker en de echte winterkou moet nog komen. Een betere tijd om jezelf te verschansen in je warme huis met een hapje, drankje en Netflix is er niet. Dus waarom jezelf kwellen met rigide regels? Néém het ervan, verwen jezelf, koester je buikje (lekker warm, dat laagje vet!) en verheug je over het feit dat het over vier weken ‘s avonds om half zeven nog licht is. Dan is het nog maar zeven weken tot de lente en dán zien we wel weer verder. Twéé verwenmaanden zonder pieten- of vuurwerkdiscussie! Hoeveel fijner wil je het hebben?

Pizza. bron:ANP

Fuck de rietjes!

Onverlet het bovenstaande is er één goed voornemen waaraan ik me graag wil houden en dat is minder plastic gebruiken. Ik scheid mijn afval keurig, maar juist daardoor werd ik geconfronteerd met mijn plasticgebruik: een halve kliko per maand in mijn eentje! Dat kan en moet anders.

Over eventuele klimaatverandering kan ik weinig zinnigs zeggen – ik ben geen deskundige. Statistieken zeggen niet zoveel: je kan met je kont op de kachel zitten en met je hoofd in de koelkast, dan zit je temperatuurstatistisch gezien net goed. Maar fijn is het niet. Dus of het warmer/kouder/natter/droger wordt, ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat we letterlijk omkomen in het plastic afval. We eten het, we drinken het en we ademen het. En het wordt ons wel erg makkelijk gemaakt om daar aan bij te dragen.

Neem bijvoorbeeld die blauwe supermarkt bij iedereen om de hoek. Ze verkopen er speciale meervoudig te gebruiken zakjes om je groenten in af te wegen, maar vrijwel alle groente is daar verpakt in plastic. Dat je er ter plekke niet af kunt halen, want daarop staat de streepjescode. Dus die zakjes zijn een wassen neus. Willen we dat veranderen, dan moeten we wat dóen. Onze groenten op de markt halen bijvoorbeeld. Als ze er geld op gaan verliezen, gaat er echt wel iets gebeuren.

Glitter, ook zo’n dingetje. Al die malle millennialmeiden op hun hippe festivalletjes: hou daar eens mee op! Afgezien van hoe slecht het is om die minuscule plastic snippertjes op het grootste orgaan van je lichaam te smeren, er is geen plek ter wereld waar glitterafval níet wordt aangetroffen, tot in de kleinste planktondiertjes uit de diepste oceanen. Alleen maar voor je stomme instagrammetjes. Get. A. Life.

En pleur op met je rietjes! Ik ben geen kind en kinderen leren maar uit een glas drinken. En anders is er nog papier of bamboe. En dan die achterlijke blisterverpakkingen die je met een bijl te lijf moet gaan. Soms zelfs twee over elkaar, zoals bij de Oral B opzetborstels. Waarom in godsnaam?

Aan het klimaat kunnen we misschien niet al te veel doen, aan het milieu des te meer. Ik beloof in elk geval plechtig geen voorgesneden en in plastic verpakte uien meer te kopen. Liever huilen 😭vanwege een ui dan om een verklote aarde.

Trends 2019

Pinterest is het lieve zusje van alle social media, waar 250 miljoen mensen uit de hele wereld zich hebben verzameld om overwegend positieve ideeën te delen of op te doen. En tevens een redelijk accuraat instrument om mondiale trends te signaleren en bij te houden aan de hand van de zoekopdrachten. Als die stijgen en die stijging houdt zes maanden of meer aan, kunnen we spreken van een trend. Een kleine greep:

Reizen:

Reizen met onbekende bestemming, de zgn surprisereizen (+192%)

Zero waste travel, reizen met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk (+74%)

Busreizen (+32%)

Gezondheid:

Vlierbessen in overvloed. Ook in wijnvorm. (+685%)

Dhz geitenmelkzeep (don’t ask) (+231%)

Geen of minder alcohol (+746%)!!!

Artistiek:

Schetsboek/artjournal, liefst zo versleten en gebruikt mogelijk (+513%)

Urban decay, stedelijk verval fotograferen (+44%)

Schoolbordverf aka chalk couture (+664%) 😳😳😳

Vieringen:

Peetoudersverzoek (make them an offer they can’t refuse) (+152%)

Cijfervormige taarten (+314%)

Vollemaanvieringen met vrienden (+54%)

Tot zover. Overhoring volgende week en dan volgt de rest.

Reageer op artikel:
Een halve kliko plastic per maand in mijn eentje! Dat moet anders.
Sluiten