Spring naar de content
bron: ANP

Demonstreren voor ‘130’? Bezint eer ge begint

Met het verlagen van de maximumsnelheid koopt Rutte politieke tijd. Snelheidsduivels en de auto-lobby zijn van plan te demonstreren, maar veel zin zal dat niet hebben, vindt Kemal Rijken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Kemal Rijken

Net als menigeen houd ik ervan om af en toe eens flink op het gaspedaal te trappen. Die kans kreeg ik vorige week toen mijn vriendin en ik onze avondvlucht van Berlijn naar Schiphol hadden gemist. We hadden de volgende dag werkverplichtingen en dus huurden we een Seat met Volkswagenmotor om snel thuis te komen. En snel ging het zeker. Met 180 kilometer per uur raasde ik over de Duitse Autobahn en binnen vijf uur waren we weer thuis. Middenin de nacht. Hoe mooi is dat?

Wie bij De Lutte de grens passeert, ziet algauw een groot bord met de belangrijkste Nederlandse verkeersregels opdoemen. Daarop stond: maximumsnelheid 130 kilometer per uur. In 2011 werd die snelheid triomfantelijk ingesteld door VVD-premier Rutte. Op de dag waarop wij naar Nederland terugreden, kondigde dezelfde politicus aan dat hij omwille van de stikstofcrisis de maximumsnelheid terugschroeft naar honderd kilometer per uur, omdat ‘anders bouwvakkersgezinnen met Kerst zonder werk thuis zitten’. Hij presenteerde zich daarmee als redder in nood, terwijl hij een deel van zijn kiezers diep teleurstelde.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Het lijkt erop dat de snelheidsdemonstranten onvoldoende hebben nagedacht over hun kansen van slagen.

Persoonlijk zal ik er niet om rouwen dat de snelheidslimiet omlaag gaat, maar een aantal automobilisten ligt er duidelijk wel wakker van. Deze groep snelheidsduivels is blijkbaar groot genoeg om het Malieveld te kunnen vullen, en dat zijn ze dan ook van plan. In navolging van de boeren, de bouwvakkers en de leraren trekken ze binnenkort naar Den Haag. Als die demonstratie doorgaat, zal het geen prettige PR zijn voor ‘autopartij’ VVD. Ook zal deze manifestatie het beleid niet veranderen. Er zijn op dit moment weinig andere opties en Rutte’s besluit staat vast. En wat doet minder pijn? Nederland laten vastlopen dankzij je eigen fouten op het gebied van stikstof en PFAS of bepaalde autobezitters een minimum tijdsverlies bezorgen omdat ze minder hard mogen rijden?

Het lijkt erop dat de snelheidsdemonstranten onvoldoende hebben nagedacht over hun kansen van slagen. Goed, je mag demonstreren, maar heeft het zin om half Den Haag plat te leggen voor iets dat hoogstwaarschijnlijk niet gaat veranderen? En heeft zo’n demonstratie geen averechts effect, waardoor juist meer Nederlanders vóór de snelheidsverlaging zullen zijn? Mogelijk hebben de organisatoren gedacht: wat anderen kunnen, kunnen wij ook. Nu de boeren effect hebben geoogst door het land plat te leggen en bestuurders het mes op de keel te zetten, lijken zij hen te willen na-apen.

Het aantal incidenten met ‘verwarde personen’ is drastisch toegenomen en de overheid grijpt maar niet in.

Het zal me overigens benieuwen wie na de automobilisten volgen. Terechte kandidaten zijn er genoeg, zeker als je kijkt naar al die publieke sectoren die zijn kapotbezuinigd en amper hun kop boven water kunnen houden. Neem de geestelijke gezondheidszorg, de GGZ, waar door deregulatie en forse bezuinigingen een groot geldtekort en enorme personeelsuitstroom is ontstaan. Het aantal incidenten met ‘verwarde personen’ is drastisch toegenomen en de overheid grijpt maar niet in. Of kijk naar het aantal daklozen dat in tien jaar tijd is verdubbeld tot 40.000 mensen. Als die laatste groep massaal naar Den Haag trekt, dan is het Malieveld zeker te klein.

Terug naar de discussie over 130 kilometer per uur. Deskundigen hebben al aangegeven dat het terugschroeven van de maximumsnelheid weinig zal uitmaken voor de Nederlandse stikstofuitstoot, ook omdat ‘s avonds en ’s nachts alsnog 130 gereden mag worden. Tevens schijnt het dat Nederland flexibeler om mag gaan met de Habitatrichtlijn van de EU. Dit stelde een expert vorige week in de Volkskrant. De reden voor het verlagen van de snelheid is echter pragmatisch, want met deze maatregel koopt Rutte politieke tijd. Omdat de stikstofcrisis voorlopig lijkt opgelost, kan de regering zich in de komende tijd gaan richten op het uitkopen van boeren. En als dat over een paar jaar gebeurd is, zou de maximumsnelheid wel weer eens omhoog kunnen gaan. Kortom, demonstreren is een mooi recht en kan zeker effect hebben, maar bezint eer ge begint en pick your battles wisely.