Spring naar de content
bron: roddelpraat

Van Life of Yvonne tot Roddelpraat: hoe ethisch zijn zogenaamde juice channels?

Online roddelkanalen ('juice channels') als Life of Yvonne en Roddelpraat zijn immens populair op Youtube en Instagram, maar sinds de #Boos-uitzending over de schandalen bij The Voice of Holland kunnen ook de gevestigde media niet meer om ze heen. Hoe ethisch zijn deze kanalen, die onder meer 'spionnen' inzetten om aan nieuws te komen en niet altijd aan wederhoor doen? "Iemand die nadrukkelijk oproept om mensen te bespioneren weet dat ze krachten losmaakt die voor betrokkenen heel onaangenaam zijn."

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Eva Selderbeek

“Niemand durft dit te vertellen omdat ze Marco de hand boven het hoofd willen houden. Wij zijn ervan overtuigd dat het waar is, maar weten het niet zeker.” Jan Roos en Dennis Schouten, makers van YouTube-show Roddelpraat, zitten aan tafel voor een groot green screen. “Wat is er nou gebeurd? Marco Borsato was altijd jurylid bij The Voice Kids, en hield daar ook altijd zijn beruchte The Voice Kids-barbecues. Maar daar lag ook iemands worstje op de gril, namelijk die van Marco zelf!” Roos en Schouten brachten op 24 november 2021 als eersten het verhaal over het veronderstelde seksueel grensoverschrijdende gedrag van zanger Marco Borsato naar buiten. De week daarna komt het verhaal ook in het juice channel van Yvonne Coldeweijer aan bod. “Jullie weten natuurlijk allemaal wat er gebeurd is deze week. Vorige week probeerde ik cryptisch te brengen dat ik het slachtoffer en haar moeder ken, en daar contact mee heb. Inmiddels kan ik iets opener zijn en vrijer praten, omdat zij hebben besloten – ik ben zo trots – dat zij aangifte hebben gedaan tegen Stalko Borsato.” Het is een van de verhalen die in de documentaire-aflevering van #BOOS door programmamaker Tim Hofman en zijn team werden uitgediept. In die aflevering, die donderdag 20 januari 2022 online kwam, doen slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij talentenjacht The Voice of Holland hun verhaal. Het leverde, in de voetsporen van de #MeToo beweging, een ware mediastorm op.

Roddelkanalen waren op YouTube en Instagram al voor deze gebeurtenissen aan een enorme opmars bezig. De kanalen waarop Youtubers en vloggers de ins en outs van tout bekend Nederland bespreken schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar de aanloop naar de #BOOS-documentaire lijkt ze een boost van legitimiteit te hebben gegeven. Veel roddelkanalen hadden al gehint naar de accusaties die in de documentaire aan bod kwamen. Toch staat de werkwijze van die kanalen in schril contrast met de journalistieke werkwijze van Hofman en zijn team. Volgens de methode van hoor en wederhoor gaven zij alle betrokkenen de kans om te reageren op de bevindingen van hun onderzoek. Tevens baseerde het #BOOS-team hun verhaal over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice op tientallen bronnen, die geanonimiseerd hun ervaringen deelden. De roddelkanalen die dit nieuws het eerst naar buiten brachten, blijken er enigszins andere methoden op na te houden. Verhalen, vaak gebaseerd op één of enkele bronnen, worden zonder wederhoor gedeeld op het internet. Het geeft het genre van de roddeljournalistiek een nieuwe dimensie. Iedereen met een camera, een YouTube-account en een volgersbasis kan een roddelkanaal beginnen, en op die manier persoonlijke informatie over anderen in het publieke domein brengen. Hoe ethisch zijn deze kanalen? Moeten er op het internet bepaalde grenzen worden gesteld aan vrijheid van meningsuiting, of is onder het mom van diezelfde vrijheid iedereen vogelvrij? En welke verantwoordelijkheid hebben makers hierin?

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap